Trepunktselens opfindere hos Volvo har nu udviklet det velkendte sikkerhedsudstyr endnu mere. Fra 2026 ved den kommede XC60, hvor tyk bilisten bag rattet er.
Volvo EX60 bliver den fรธrste model med den nye multiadaptive sikkerhedssele. Selen skal nemlig tilpasse sig passagerens hรธjde, vรฆgt og kropsform, fรธr overhovedet bilen begynder at kรธre.
Volvo har udviklet teknologien for at รธge sikkerheden ved ulykker. Systemet skal tage hรธjde for bรฅde personens fysiske forhold og trafikmiljรธet omkring bilen.
Den nye sele kommer til at bruge bรฅde interne og eksterne sensorer. Sensorerne mรฅler blandt andet, hvordan passageren sidder, og hvor stor vedkommende er.
Samtidig henter bilen data fra trafikmiljรธet udenfor. Systemet tager fx hรธjde for, om kollisionen sker forfra eller fra siden.
Alt dette sker pรฅ brรธkdele af et sekund. Mรฅlet er at give hver passager den bedst mulige beskyttelse โ uanset om uheldet er stort eller lille.
Volvo EX60 fรฅr sikkerhedsteknologi med sensorer
En stรธrre person i et alvorligt sammenstรธd vil fรฅ en hรฅrdere seleindstilling. Det skal mindske risikoen for hovedskader.
Omvendt vil en mindre person fรฅ en blรธdere indstilling. Det kan beskytte mod fx ribbensbrud i mere milde sammenstรธd.
Systemet bruger data fra kollisionssensorer, kameraer og radarsystemer. Informationerne deles med sikkerhedsselen, som justerer sig efter situationen.
Ifรธlge Volvo handler det om at reagere i realtid. Og at tilpasse sikkerheden individuelt i stedet for at bruge samme lรธsning til alle.
Volvo har testet systemet pรฅ sit eget Safety Center i Sverige. Her har man arbejdet med projektet i flere รฅr.
Ny sele i EX60 er opgraderet version af klassikeren fra 1959
Den nye teknologi bygger videre pรฅ Volvo-ingeniรธr Nils Bolins opfindelse fra 1959. Det var dengang, Volvo introducerede trepunktsselen.
Den sele er siden blevet standard i alle biler og har ifรธlge forskere reddet millioner af liv.
Volvo delte dengang opfindelsen med hele bilbranchen โ uden at tage patent pรฅ den.
Ifรธlge ร sa Haglund, som leder Volvo Carsโ sikkerhedscenter, markerer den nye sele en ny retning for mรฆrket.
– Verdens fรธrste multiadaptive sikkerhedssele er endnu en milepรฆl for bilsikkerhed og et fremragende eksempel pรฅ, hvordan vi udnytter realtidsdata med ambitionen om at redde millioner af liv.
Selen vil blive lanceret i 2026 i forbindelse med introduktionen af elbilen Volvo EX60.
EX60 bliver en mellemstor SUV i samme klasse som XC60. Den nye model ventes at koste fra omkring 500.000 kroner. Men det er ikke sikkert, at der bliver noget af den nye model i 2026.
Ifรธlge svenske Dagens Industri forsinker besparelser og massive fyringsrunder bilen. De tilbagevรฆrende ansatte har da ogsรฅ nok problemer at slรฅs med.
Flere af Volvos seneste elbiler er nemlig fyldt med fejl. Og kigger man pรฅ de salgstal, Volvo selv har offentliggjort i denne uge, er elbiler gรฅet markant tilbage. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]