Svensk-kinesiske Volvo satser på genbrugsmaterialer, klimaneutrale fabrikker og mere genanvendelse end konkurrenterne.
Volvo er måske ikke den største bilproducent i verden, men svenskerne vil være dem, der går forrest i klima- og bæredygtighedsløbet.
Allerede nu melder Volvo ud, at 35 procent af materialerne i en ny Volvo skal være genbrug før 2030.
Det betyder mere genanvendt stål, aluminium og plast – og på sigt også batterier, hvor råstoffer som lithium og kobolt skal indgå i en cirkulær proces.
Det fortæller Volvo Cars til Forbes.
Rekordår og nye mål for Volvo
Volvo solgte i 2024 næsten 764.000 biler på verdensplan – et rekordår, som understøtter, at mærket ikke kun taler om bæredygtighed, men også leverer resultater.
Omsætningen lød på godt 400 milliarder svenske kroner, mens overskuddet landede på 27 milliarder.
Samtidig har Volvo gjort flere af sine fabrikker i Sverige og Kina CO₂-neutrale og arbejder på at halvere vandforbruget i produktionen.
I 2026 åbner en ny fabrik i Slovakiet, der også skal køre på grøn energi.
35 procent genbrug i en ny Volvo
I den nye ES90, som kommer på markedet i 2026, er Volvo allerede nået et stykke af vejen:
29 procent af aluminiumet er genanvendt. 18 procent af stålet er genanvendt, og 16 procent af plast-materialerne er genanvendt.
Men det er kun begyndelsen. Planen er, at hver tredje del i en fremtidig Volvo skal komme fra genbrug.
Vil være helt cirkulær
På længere sigt er målet endnu højere. I 2040 vil Volvo være en fuldt cirkulær bilproducent, hvor alt – fra metal til batterier – bliver genbrugt i nye biler.
Det betyder også, at fabrikkerne skal være helt klimaneutrale, og at hele værdikæden skal skæres fri af fossile brændsler.
“Vi vil føre an i branchen. Kunderne forventer, at vi går forrest, og vi har ambitionerne og historien til at gøre det,” siger Vanessa Butani, Chief Sustainability Officer hos Volvo.
Volvo i korte træk
- Grundlagt i 1927 i Göteborg.
- Solgt til kinesiske Geely i 2010.
- Har i dag 42.600 ansatte og produktion i bl.a. Sverige, Belgien, USA og Kina.
- Alle modeller skal være fuldt elektriske inden 2030.
Volvo satser hårdt på at være klimaduks i bilbranchen – også selvom de stadig er en lille spiller sammenlignet med giganter som Toyota og Volkswagen.
Men for Volvo handler satsningen på genbrugsmaterialer og cirkulær produktion ikke kun om at nedbringe CO₂-udledningen. Ifølge selskabet selv vil de allerede i 2025 kunne spare omkring 1 milliard svenske kroner gennem cirkulære tiltag.
Det viser, at klimaambitioner og økonomi kan gå hånd i hånd. Ved at genanvende materialer som stål, aluminium og komponenter reducerer Volvo ikke bare behovet for nye råstoffer – de sænker også omkostningerne i produktionen.
Dermed bliver den grønne omstilling en investering, der kan styrke bundlinjen på sigt.

