Volvo var millimeter fra at have en V10-motor

I 1997 var Volvo i fuld gang med udviklingen af en V10-motor

Motoren med en slagvolumen på 4.3 liter skulle være introduceret i den dengang nye Volvo S80.

Men sådan gik det ikke. Og det er en skam, vi kan takket Ford for.

Den amerikanske bilgigant opkøbte det svenske mærke i 1999, og så var det slut med V10-projektet.

Men i dag ved vi, hvad der skulle have været mellem forhjulene på S80’erne.

For at tage kampen op mod de tyske luksusmærker Audi, Mercedes og BMW fik Volvo hjælp fra den engelske tuner Cosworth.

LÆS OGSÅ: Dukkede sig for fotovogn – Politiet sender bøden alligevel

Med sine 325 hestekræfter var den svenske V10’er således i stand til at skyde en topfart på 250 kilometer i timen. Lige som sine tyske konkurrenter

Men på samme tid formåede Mercedes kun at hente 389 hestekræfter ud af den større seks-liters V12. BMW præsterede 322 hestekræfter fra en mindre, fem-liters V12.

Mens Audi trak 365 hestekræfter ud af deres 4.2-liters V8.

I stedet endte top-svenskeren med en 2,9-liters rækkesekser som største motor, da S80 blev introduceret i 1998.

Rækkefemmeren, der også var på modelprogrammet, endte Ford i øvrigt med at hamstre til sine egne modeller, Focus ST og RS.

Men hvad kunne det ikke være blevet til for Volvo/Cosworth-maskinen. Tænk 850 R med V10.

Klik frem og tilbage på pilene