Volvo kryber nu til korset og undskylder. I fรธrste omgang overfor sine kinesiske kunder, fordi der er havnet kopi-dele i ellers helt nye biler.
Volvo Cars lรฆgger sig nu fladt ned, efter at det er kommet frem, at helt nye biler hos en kinesisk forhandler blev fyldt med kopihรธjtalere.
Flere kinesiske bilister har nemlig opdaget, at deres biler blev fyldt med kopier af hรธjtalere fra firmaet Bowers & Wilkins.
Det skriver det kinesiske mediet Sohu.
Efter kundens opslag pรฅ de sociale medier stรฅr det klart, at der ikke er tale om รฉn fejl i en enkelt bil. Andre Volvo-ejere i Kina havde ogsรฅ fundet hรธjttalere i deres biler med mรฆrker som “Bowers & VVilkins” eller endda “Bovvers & Wilkins”.
Desuden er det blevet afslรธret, at glasset i gearvรฆlgeren manglede den baggrundsbelysning, som visse modeller kan udstyres med fra fabrikken.
Det er endnu uklart, om kopivarerne er smidt i bilerne ude hos forhandleren, eller om bilerne kom sรฅdan fra fabrikken. Men Volvo har allerede beklaget fadรฆsen.
– Vi undskylder ydmygt for de problemer og ulejlighed, dette har skabt for vores kunder, skriver Volvo.
Bilmรฆrket skriver i den forbindelse, at man tager afstand fra det, som kunderne har vรฆret udsat for. Mรฆrket vil da heller ikke udelukke, at der kommer en sรธgsmรฅl ud af sagen. Det vil formentlig blive rettet mod forhandleren.
Kopissagen kommer da ogsรฅ pรฅ et rigtigt dรฅrligt tidspunkt for Volvo Hjemme i Kina faldt salget alene i 2024 med 8,2 procent i forhold til 2023. Det, selvom sidste รฅr egentlig var et rekordรฅr for det svensk-kinesiske mรฆrke.
Volvo er pรฅ den anden side langt fra de eneste, som har mรฅttet vinke farvel til en del kunder. De helt store europรฆiske bilmรฆrker blรธder ogsรฅ.
Hos Porsche er tilbagegangen sรฅ stor, at ledelsen fรธler sig klar til at satse mere pรฅ modeller med forbrรฆndigsmotor. Ogsรฅ her er det sรฆrligt salget i Kina der er gรฅet tilbage.
Helt konkret vil Porsche bruge 800 millioner euro pรฅ udviklingen af forbrรฆndingsmotoren. Samtidig lover BMW, at hverken V8-motoren eller den klassiske rรฆkkesekser skal pรฅ pension.
Og hos Mercedes tyder meget pรฅ, at AMG langt om lรฆnge er klar til at erkende, at en 4-cylindret topmodel i form af C63 AMG aldrig var nogen god idรฉ. I hvert fald vil performance-afdelingen gerne bekrรฆfte, at en ny V8-motor er pรฅ vej.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: