Hos Volvo fortsรฆtter salget med at falde. Det samlede bilsalg er faldet med 8 procent i รฅr, og salget af rene elbiler er dykket med hele 21 procent.
Volvos nye salgstal afslรธrer, at mรฆrkets samlede bilsalg er faldet med 8 procent i รฅr.
Vรฆrst ser det dog ud for mรฆrkets store satsning pรฅ elbiler, hvor salget er dykket med hele 21 procent sammenlignet med samme periode sidste รฅr.
Det oplyser Volvo Cars, der er 78,1 procent ejet af kinesiske Geely Holdning, i en ny salgsopgรธrelse for รฅrets fรธrste ni mรฅneder.
Volvo har ellers smidt milliarder i udviklingen af elbiler. Men tallene viser, at kunderne i รธjeblikket ikke kรธber sรฅ mange af Volvos elektriske modeller, som mรฆrket drรธmmer om.
Et lille lys findes dog i salget af plug-in hybrider, der kun er faldet med รฉn procent.
Fald pรฅ 8 procent for det samlede salg
Samlet set er der dog ikke meget at juble over i ordrebรธgerne.
Fra januar til og med september er Volvos globale bilsalg faldet med 8 procent sammenlignet med samme periode sidste รฅr.
Det er isรฆr pรฅ de vigtige markeder i Europa og Kina, at salget falder mest.
Den bedst sรฆlgende model er fortsat SUV’en, XC60.
Den er efterfulgt af XC40/EX40 og den endnu stรธrre XC90.
De tal viser, at det er de รฆldre modeller med forbrรฆndingsmotorer og hybrid-teknologi, der fortsat holder liv i salget.
Kommer i kรธlvandet pรฅ stor undskyldning
De lave salgstal kommer pรฅ et uheldigt tidspunkt for Volvo.
Sรฅ sent som i september gik mรฆrkets ledelse ud i medierne med en officiel undskyldning til sine kunder.
Undskyldningen kom efter kritik af den fejlfyldte software i den nye elbil, EX90.
Her mรฅtte teknologichefen, Anders Bell, beklage over for de kunder, der havde mistet tilliden til mรฆrket.
Den undskyldning ser dog ikke ud til at have hjulpet pรฅ salget endnu.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har den store, internationale bank HSBC netop advaret om udfordringerne for Volvo – de mener at salget af isรฆr elbiler gรฅr for langsomt.

