Trods løfter om fuld gennemsigtighed med et nyt “batteripas” nægter det 80 procent Geely-ejede Volvo at svare på, hvor nikkel i bilmærkets batterier kommer fra.
På trods af store løfter om gennemsigtighed og sporbarhed, nægter det Geely-ejede Volvo at svare på et simpelt spørgsmål: Hvor kommer det stål og metal, der bruges i deres biler, fra?
Tavsheden er næsten total, selvom bilmærket har lovet køberne et såkaldt “batteripas” til sine elbiler.
Det skriver den svenske avis Dagens Nyheter.
Baggrunden for spørgsmålet er alvorlig. Omkring halvdelen af verdens nikkel, et afgørende metal i elbil-batterier, kommer fra Indonesien.
Her er minedriften på øen Halmahera blevet stærkt kritiseret for at ødelægge regnskoven og true oprindelige folks levevilkår.
“En dødsdom for det oprindelige folk”
En række internationale organisationer, herunder Climate Rights International og Survival International, har rettet en hård kritik mod de virksomheder, der køber nikkel fra minen.
Sidstnævnte kalder de fortsatte investeringer i Halmahera for “en dødsdom for det oprindelige folk Togutil”.
Ifølge organisationen Fair Finance Asia er en række store bilproducenter blevet identificeret som mulige købere af nikkel fra den kritiserede mine.
Listen tæller blandt andre Tesla, Ford, BMW, Volkswagen, og Volvos kinesiske ejer, Geely.
Dagens Nyheter har derfor spurgt Volvo direkte, om de bruger nikkel fra den omstridte mine.
Volvos kryptiske svar
Svaret fra Volvos internationale kommunikationsdirektør, Kristin Boldemann Wester, er kort og kryptisk.
– Vi har pr. dags dato ikke aftalt med minen og underleverandøren at kommunikere vores samarbejde eksternt.”
Svaret er hverken en be- eller afkræftelse. Men det står i skærende kontrast til Volvos egne løfter om åbenhed.
Så sent som i juli i år udsendte Volvo en pressemeddelelse om, at den nye ES90-model vil blive leveret med verdens første “batteripas”.
Det pas skal ved hjælp af “blockchain-sporbarhed” gøre det muligt at følge alle råmaterialer i batteriet helt tilbage til deres oprindelige kilde.
Den nye sag om manglende svar på gennemsigtighed kommer på et tidspunkt, hvor Volvo i forvejen ikke har det salgsmæssigt godt.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er salget af Volvos elbiler dykket med 21 procent, hvilket har fået storbanken HSBC til at kritisere Volvo Cars.

