Volvo nægter at droppe stationcars

Foto: Volvo

Høje SUV’er udgør i dag 75 procent af Volvos salg, men den administerende direktør nægter at lægge stationcaren i graven.

Det kan godt være, at Volvo sælger langt flest SUV’er. Men det betyder ikke, at svenskerne vil lægge alt andet på hylden.

Det bekræfter mærkets administerende direktør Håkan Samuelsson i et interview med Autocar. Alligevel bliver mærket ikke ved med at sende modeller som S- og V ud på vejene.

– Ja, S- og V-linjerne vil blive erstattet med noget endnu mere attraktivt for forbrugerne. Vi har brug for lavere biler med en mere traditionel form, men måske lidt mindre firkantede end tidligere, siger Håkansson til mediet.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:



Men det kan også være den administerende direktørs måde at fortælle om Volvos planer for at ændre måden, fabrikken navngiver sine modeller på. Som vi her på Boosted tidligere har beskrevet, bevæger Volvo siger nemlig væk fra det numeriske system til fordel for enlige navne.

Nye modelnavne
At vi skal vende os til, at Volvos modeller i fremtiden hedder noget andet, ændrer dog ikke på at mærket har tænkt at være et hundrede procent elektrisk foretagende. Og det senest i 2030.

I dag bygger Volvo 15.000 elbiler om året. Det skal – ifølge firmaets egne planer – være mindst 150.000 allerede næste år. Mens man i 2025 sigter efter, at 50 procent af det samlede salg skal udgøres af elbiler.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Spørgsmålet er så, om kunderne gider Volvos elbiler.

– Man har brug for kunder, som vil have elbiler, og vi er helt overbeviste om, at vores vil. Man har brug for fantastiske biler, og det har vi, siger Björn Annwall, som er finanschef hos Volvo, til Autocar

Reklame-video:


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk