Ejeren af en Volvo XC90 står med en kæmpe regning efter lakskader, og Volvo? Ja, de vil ikke have noget med bilen at gøre.
At foliere sin en Volvo kan blive en dyr affære, hvis uheldet er ude.
Det kinesisk-ejede bilmærke dækker nemlig ikke lakskader forårsaget af folieindpakningen. Heller ikke selvom der stadig er garanti på bilen.
For en norsk Volvo XC90-ejer endte det med en regning på omkring 33.000 kroner.
Flere bilejere vælger at få bilen pakket ind i folie. Nogle gør det for at beskytte den originale lak mod ridser og stenslag. Andre gør det for at give bilen en ny, ofte mat, farve.
Men hos Volvo er man ikke begejstret for den trend. I instruktionsbogen til en Volvo XC90 står der en klar advarsel.
– Behandlinger som konservering, forsegling, beskyttelse, glansforsegling og lignende kan beskadige lakken. Lakskader som følge af sådanne behandlinger er ikke dækket af Volvos garanti.
Den anbefaling gælder for samtlige Volvo-modeller. Det bekræfter pressekontakt Henrik Juel Teige hos Volvo Car Norge.
– Som vi påpeger i vores instruktionsbøger, kan sådanne behandlinger beskadige lakken. Vi fraråder derfor det, siger han til Motor.no.
Foliering, lakskader og din nybilsgaranti
Det var bilejeren Raymond Holmvik, som fik den dyre lærestreg. Han havde fået sin Volvo XC90 pakket ind i folie.
Efter seks år skulle folien fjernes. Her opdagede han, at lakken nedenunder var beskadiget.
Et autoriseret Bilia-værksted vurderede, at udbedringen af skaden ville koste 51.000 norske kroner. Det svarer til cirka 33.000 danske kroner.
Raymond Holmvik har efterfølgende valgt at få omlakeret dele af bilen. Andre dele har fået ny folie på.
En af de største producenter af bilfolie er 3M. De mener, at valget om foliering er op til den enkelte bilejer.
– Det skal være kundens valg.
– Men vores erfaring med folierede køretøjer over hele verden, inklusive i Norge, har været meget positiv med mange tilfredse kunder, skriver administrerende direktør Ketil Nordengen fra 3M Norge.
Ekspertråd: Følg bilmærkernes anvisninger
Forbrugerorganisationen NAF, som er den norske pendant til FDM, råder bilkunder til at lytte til bilproducenterne. Hvis de ikke anbefaler indpakning, bør man lade være.
Alligevel er der et lille forbehold. Senioradvokat Vigdis Svennungsen hos NAF Advokat påpeger en vigtig detalje.
Kunder kan have lovfæstede rettigheder til at klage over lakskader. Det gælder, selvom bilmærket skriver, at garantien ikke dækker skader efter foliering.
Sådan noget skal dog vurderes fra sag til sag.
At foliere en bil er altså forbundet med en markant risiko, som man selv skal vurdere. Det er en afvejning mellem ønsket om et nyt udseende eller beskyttelse og risikoen for en dyr efterregning, som garantien ikke dækker. I hvert fald ikke hos Volvo.
Men det er, som sagt ikke altid, at bilmærkerne kan sno sig uden om lakskader. Det har blandt andet kostet Tesla dyrt. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]