Annonce

Efter 32 år er 240 den mest solgte Volvo til dato

Volvo har ikke helt tjek på fakta, når de siger, at XC60 er deres bedst sælgende bil nogensinde. For det er en ‘sandhed’ med 240-modifikationer. Sådan helt bogstavelig talt.

Den XC60 som findes i dag, er ikke den samme XC60, som Volvo begyndte med.

Alligevel hævder Volvo i en pressemeddelese, at der ikke er nogen anden bil fra dem, der har solgt bedre gennem tiden. Men det er ikke helt rigtigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For Volvo ‘glemmer’ meget belejligt, at 240-modellen trods facelift aldrig ændrede sig lige så markant, som XC60 har gjort.

Den nuværende XC60 har intet med den første model, der bar navnet, at gøre. Derfor er den bedst sælgende Volvo stadig 240-modellen.

Blandt andet var den første XC60 delvist baseret på Fords EUCD-platform. Det betød helt konkret, at bilen delte op til 80 procent af sin teknik med Ford Galaxy og S-Max.

Meget af teknikken i den første XC60 kunne man også finde i den første generation af Land Rover Freelander som var i produktion mellem 1997 og 2006.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også selvom Volvo altså hævder, at de tog dem 32 år at lave om på statistikken. Der blev bygget 2.68 millioner Volvo 240 mellem 1974 og 1993.

Lena købte den sidste Volvo 240 nogensinde

XC60, hvis modelnavn blev lanceret i 2008, hævder Volvo at have solgt (ikke produceret, red.) 2,65 milloner eksemplarer af.

Men det er fordelt på de to modeller, der udover navnet teknisk set ikke har noget med hinanden at gøre.

Mere efter videoen

Men tilbage til den oprindelige herregårdsvogn. Altså 240-modellen. Den sidste af den slags var stationcarudgaven 245.

På YouTube kan man nemlig finde et 16 minutter langt sammendrag fra den maj-dag i 1993, hvor samletbåndet gik i stå efter 20 år.

Den sidste bil for enden af fabrikshallen blev i øvrigt købt af ægteparret Lena og Ulf Smith. Det var da også en rørt bestyrelsesformand, der overdrog nøglerne dengang.

– Den er blevet kaldt traktor, safety car, rallybil, ungdomsbil, og nu bliver den endnu mere en kultbil, sagde Pehr Gyllenhammar, der mellem 1989 og 1993 var Volvos bestyrelsesformand.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også