Volvo har fundet en glemt prototype på sit museum


Under hvad der formentlig har været en tidlig forårsrengøring har Volvo en 43 år gammel bil.

Navnet er The Light Component Project 2000. Men bilen her er langt ældre end de 22 år som navnet antyder. Faktisk er den fra 1979 og et vidnesbyrd om, at Volvo længe inden de nuværende elbilsbølgende eksperimenterede med teknologien.

Faktisk er der heller ikke så meget bil over The Light Component Project 2000, som det godt kan se ud. Bilen er mere end noget andet rullende. Men Volvo siger altså, at man har fundet bilen frem fra ‘gemmestedet’ på mærkets museum i Göteborg.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Men bilen på billederne i denne artikel, er faktisk ikke den eneste, som Volvo byggede i sin tid. Der blev bygget fire biler i alt. Alle af forskellige materialer. Formålet var at bygge så let en bil som mulig. Bilen måtte nemlig ikke veje mere end 700 kilo, den måtte skulle kunne køre mindst 25 kilometer literen og samtidig være både sikker og praktisk.

Apropos praktisk er det værd at bemærke, at bagsæderne vender modsat kørselsretningen. Altså bagud mod den øvrige trafik.

Vildt materialevalg gjorde bilen for dyr
Vilde mål dengang for 43 år siden. Men det er faktisk endnu vildere, at Volvo brugte alt fra plastik til magnesium og kulfiber i konstruktionen for at holde vægten. Særligt de to sidstnævnte materialer var ellers kun noget, man så på datidens absolut dyreste racerbiler.

Motormæssigt skulle der have været to muligheder, hvis The Light Component Project 2000 var nået forbi projektetstadiet. Begge dieselmotorer – en på 1.300 kubik i aluminium med 50 hestekræfter og en på 1.400 kubik i støbejern og en ydelse på 84 heste.

Men så langt nåede Volvo – der dengang stadig var et selvstændigt mærke – aldrig. Bilen var simpelthen for dyr og avanceret at producere. Men nogle idéer fra konceptet brugte Volvo, da man lancerede 480-modellen i 1986.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk