Annonce:

Volvo ES90 rammes af EU’s tårnhøje straftold

Nok er Volvo ES90 ny. Men den kan ende med at blive ligegyldig i Danmark, fordi den bygges i Kina, og derfor rammes af tårnhøj straftold.

Volvo ES90 forventes at blive en dyr affære på det danske marked. Bilen bygges nemlig i Kina.

Af samme grund bliver bilen automatisk pålagt den straffetold, som EU rammer alle kinesiske elbiler med.

Ved lanceringen af Volvo ES90 i Sverige kom Volvos finansdirektør Johan Ekdahl ind på, at han heller ikke aner, hvor dyr bilen bliver.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi får se, hvad taksterne ender med at blive, sagde han til nyhedsbureauet TT.

Volvo præsenterede elbilen ES90 uden for et kunstgalleri ved Stockholm. Og her måtte ledelsen svare på spørgsmål, også om handelskrigen mellem EU og Kina.

Volvo ES90 kan blive rasende dyr i Danmark

Som det kinesiske mærke, Volvo er, skal der i udgangspunktet betales 18,8 procents told. Moderkoncernen, Geely Holding, har dog allerede flyttet EX30-produktionen til Gent i Belgien i et forsøg på at undgå tolden.

Det er dog ingen forlydender om, hvorvidt ES90 også skal bygges i Europa.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Handelskrigen påvirker dog ikke kun Volvo, men rammer bilindustrien på et generelt plan. USA har allerede en told på 102,5 procent på kinesiske elbiler. EU har efter flere nedjusteringer indført en permanent straftold på 18,8 procent mod Geely og Volvo Cars.

Johan Ekdahl bemærkede, at toldsatser varierer, og der kan være en kombination af fakta og forhandlingstaktikker.

Produktionen af Volvo ES90 foregår i Chengdu, Kina. Og det gør det, uanset ledelsens mening, svært at holde prisen nede.


I Sverige, hvor bilen allerede kan bestilles online, koster den fra 970.000 kroner. Det svarer til 659.000 kroner i Danmark. Og hvis det ligner prisen herhjemme, er bilen så dyr, at staten vil have registreringsafgift.

En mulighed ville være at producere ES90 i Charleston, South Carolina, for at undgå den amerikanske told. Volvo har dog ikke løftet sløret for sådan en plan.

ES90 er da også primært designet til det kinesiske marked, hvor der er efterspørgsel på store biler.

– Det er en vigtig bil i Kina, og vi har en ret stærk position inden for sedanmodeller i Kina. Der er også andre lande, såsom Storbritannien, der ikke har nogen told, sagde Johan Ekdahl.

Volvo ES90 er bygget på samme platform som SUV’en EX90, der i forvejen er fyldt med problemer. Af samme grund er sedanmodellen blevet forsinket af flere omgange.

Annonce:

ES90 har en rækkevidde på 700 kilometer og kan oplade 300 kilometer på ti minutter. Men til trods for slægtskabet med EX90 er sedanmodellen en lettere bil.

ES90 tilbydes med baghjulstræk eller firehjulstræk. Det er den baghjulstrukne udgave, der i første omgang kommer til Danmark. Importøren regner med engang i 2026.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også