Volvo ES90 præsenteres officielt i morgen. Men billeder af den nye sedan er allerede sluppet ud. Bilen kører angiveligt 700 kilometer på en opladning.
Volvo ES90 er blevet vist frem online en dag før den officielle premiere.
Den nye elektriske sedan fra Volvo forventes at blive præsenteret onsdag den 5. marts ved en begivenhed nær Stockholm.
Allerede nu er billeder af bilen dog blevet spredt på internettet. Denne type lækager er set før, men bliver stadig mere almindelige. Eksempelvis blev den nye Audi A6 vist frem online kort før den officielle premiere.
Volvo ES90 er designet som en strømlinet sedan, hvis man spørger hos Volvo.
Fronten på bilen har de karakteristiske “Tors Hammer”-forlygter. Noget det kinesisk-ejede mærke udstyrede sine biler med helt tilbage i 2014.
Den nye biler ligner men er lettere end søstermodellen EX90
Desuden deler den nye sedan visse designtræk med sin forgænger, S90. Dog med den meget markante forskel, at elbilen har en kortere bagende.
Ligesom SUV’en EX90 er ES90 udstyret med en Lidarsensor på taget. Sedanformen kan dog presse Cd-værdien (luftmodstanden henover bilen, red.) noget længere ned sammenlignet med EX90.
Noget andet, som ES90 ikke forventes at arve, er EX90’erens vægt. For selvom begge biler teknisk set er nært beslægtet, er det angiveligt lykkes Volvo at holde vægten under de 2.700 kilo som SUV’en vejer.
Den lavere vægt er på samme måde med til at give ES90 en officiel WLTP-rækkevidde på 700 kilometer i den firehjulstrukne udgave med et 106 kWh stort batteri.
Det forventes, at en baghjulstrækker med en om muligt endnu længere rækkevidde bliver en del af modelprogrammet senere.
Med 800 volt-teknologi og såkaldt adaptiv opladning kan ES90 oplades med en effekt på 350 kW. Ifølge Volvo kan batteriet oplades til 300 kilometers kørsel på 10 minutter.
800 volt-systemet gør desuden bilen en smule lettere, fordi Volvo har kunnet smide lettere elmotorer i bilen. Det bør altså ikke kunne mærkes, at bilen er blevet 5 meter lang. Heller ikke selvom det er længere end forgængeren.
Anders Bell, der er Volvos tekniske direktør, mener, at især 800-volts teknologien kommer kunderne til gode.
– Vores 800V-teknologi markerer endnu en væsentlig teknologisk opgradering for vores kunder, når vi bevæger os mod fuld elektrificering.
– Det gør vores elbiler endnu mere effektive, hjælper dig med at oplade din elektriske Volvo hurtigere og komme længere på en enkelt opladning, siger han i en pressemeddelelse.
ES90 er bygget på SPA2-platformen, der også anvendes i EX90. Bilen anvender samme kernecomputerteknologi som EX90, herunder en ny, hurtigere Nvidia-processor.
Volvo forventes dog at skifte til SPA3-platformen med den kommende EX60-model. Desuden kan et problem i netop EX90 ende med at koste bilmærket milliarder af kroner. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: