De burde ryste pรฅ hรฅnden ved udsigten til at miste et kรฆmpe marked. Men officielt er Volvos direktรธr ikke bange for et forbud i USA.
Prรฆcis ligesom alle andre, kinesiske mรฆrker stรฅr Volvo til at blive forbudt i USA. Men det fรฅr nu ikke direktรธr Jim Rowan til at ryste pรฅ hรฅnden.
I hvert fald var han, da han blev spurgt ind til det i forbindelse med World Economic Forum i Davos, Schweiz, ikke bekymret for et forbud.
Det fortรฆller han til Sveriges Radio.
Som det er lige nu, stรฅr alle kinesiske bilmรฆrker og teknologi fra Kina i netop biler til at blive gradvis forbudt fra 2027.
Forbuddet, som ikke er Donald Trumps idรฉ, men indfรธrt af forgรฆngeren Joe Biden, har allerede fรฅet storbanken SEB til at advare om konsekvenserne, det kan fรฅ for et mรฆrke som Volvo.
Men Jim Rowan er altsรฅ ikke bekymret. I stedet vil han kun forholde sig til, at Volvo – sikkert den juridiske afdeling – er ved at tygge sig gennem den nye lov. Den er ifรธlge direktรธren over 200 sider lang, sรฅ at lรฆse og forstรฅ konsekvenserne kommer ifรธlge ham til at tage en rum tid.
– Vi er stadig ved at tyde det, og hvad det betyder for os. Men det vil vรฆre en af de ting, hvor vi skal se pรฅ detaljerne og se, hvordan det pรฅvirker vores produkter og vores design og sรฅ videre,โ sagde han til Sveriges Radio ved World Economic Forum i Davos.
Pรฅ vores egne bredegrader har EU varslet mere stรธtte til elbiler. Noget som Donald Trump omvendt vil af med i USA. Den nye prรฆsident siger, at bilisternes frie valg er vigtigere end politisk indblanding.
Prรฆsidenten brugte ogsรฅ sin fรธrste arbejdsdag i Det Hvide Hus pรฅ at underskrive et dekret, der stopper den offentlige stรธtte til elbilernes infrastruktur. Trump vil desuden af med den statsstรธtte, som amerikanerne indtil nu har fรฅet til kรธbet af nye elbiler.