Volvo mener, at en norsk mand har smadret sin egen elbil. I hvert fald blev speederen trykket helt i bund, siger importøren.
Endnu en elbil fra Volvo er involveret i en mystisk hændelse i Norge, hvor bilen pludselig accelererede, og drønede ind i noget som efterfølgende smadrede den.
Det er femte gang på ganske kort tid, at sådan noget sker for en norsk Volvo-ejer. Denne gang er det en Volvo XC40, det er gået udover. Volvo nægter dog, at det var bilens skyld.
Også i de andre sager har importøren givet ejerne skylden. Alligevel er Volvo kommet i mediernes søgelys, efter en række hændelser hvor mærkets elbiler tilsyneladende ‘uprovokeret’ kører fremad.
Den seneste hændelse kan den pensionerede sikkerhedsingeniør Kåre Lindemann, hvis Volvo XC40 pludselig accelererede ind i en pæl, tale med om.
– Jeg føler mig ret sikker på, at jeg ikke trådte på speederen, siger Lindemann til Motor.no.
Tidligere og ligenende ulykker har vakt bekymring om sikkerheden i Volvos elbiler.
I slutningen af sidste år var der fire forskellige tilfælde i Norge, hvor elbiler fra Volvo gassede kraftigt op. Alle gange endte det med ulykker.
En af disse ulykker resulterede et dødsfald, efter at en Volvo XC40 faldt fire etager ned fra et parkeringshus.
Den seneste hændelse med Kåre Lindemanns bil sår igen tvivl om sikkerheden i de nyere, elektriske biler.
Kåre Lindemann har en lang karriere inden for sikkerhed og kontrol bag sig. Og han har kørt Volvo i mange år.
Den 9. november sidste år oplevede han dog noget, han aldrig havde prøvet før. På vej til et indkøbscenter begyndte hans Volvo XC40 pludselig at accelerere og kolliderede med en betonpille.
Heldigvis kom Kåre Lindemann og hans børnebørn, som også var med i bilen, ikke til skade. Men omvendt vil Volvo heller ikke stå ved, at der er noget galt.
Den norske importør mener, at det er en fejl 40. Altså bilstens egen skyld.
– Hvis jeg ved et uheld havde rørt gassen, er det helt usandsynligt, at jeg ville have trykket pedalen 100 procent ned, siger Lindemann til Motor.
Kåre Lindemann bruger bilens “one pedal drive”-funktion, der gør det muligt at bremse bilen ved hjælp af motoren.
Han har overvejet forskellige årsager til hændelsen og bemærker, at flere funktioner på bilen stoppede med at virke dagen før, efter at han havde vasket den.
– Mit liv som civilingeniør har lært mig, at alle elektroniske systemer kan være sårbare og skal have backup-løsninger, der træder i kraft, når det er nødvendigt.
– Mon elbiler ikke har tilstrækkelige backup-systemer, lyder det undrende fra Kåre Lindemann til Motor.
Volvo har tidligere tilbagekaldt 5.000 eksemplarer af samme model i Norge på grund af mulige problemer med korrosion i ledningsnettet.
Men Kåre Lindemanns bil er en nyere model, der ikke er omfattet af tilbagekaldelsen. Volvo har kommenteret hændelsen og oplyser, at dataanalyser viser, at speederen blev trådt helt ned i et kort øjeblik før mødet med betonpillen.
– Efter hændelsen gennemførte vores tekniske specialister dataanalyser af bilens styreenheder og EDR (Event Data Recorder).
– Analysen viser, at speederen var trykket helt ned i et kort øjeblik (mindre end 0,5 sekunder), før sammenstødet.
– Det sker i forbindelse med en parkeringsmanøvre. Vi forstår, at det var en ubehagelig oplevelse for de involverede, siger Erik Trosby, kommunikationschef for Volvo Cars Norge, til Motor.