Annonce:

Volvo bekræfter – laser i ny bil ødelægger iPhone

Endnu et problem har meldt sig på banen for Volvos flagskib EX90. Nu viser det sig, at Lidar-sensoren i bilerne ødelægger iPhones på tæt hold.

Elbiler, som Volvo EX90, er udstyret med avanceret teknologi. En af disse er Lidar, en lasersensor, der hjælper bilen med at navigere. Det er dog kommet frem, at denne teknologi kan have utilsigtede konsekvenser for andre enheder, som for eksempel en iPhone.

Volvo bekræfter, at deres Lidar-teknologi, der er installeret i deres nye EX90 model, potentielt kan forårsage skade på kameraer, herunder dem der findes i iPhones.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Volvos svenske pressechef til mediet Carup.

Flere uafhængige kilder har rapporteret om problemer med deres mobilkameraer efter at have været i nærheden af EX90’s Lidar-sensor.

En journalist, William Cha, fortæller, at hans iPhones kamera blev beskadiget, da han forsøgte at filme EX90’s lysradar på kort afstand. Billederne fra kameraet blev efterfølgende forringet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I et Facebook-opslag skrev William Cha: “I sidste uge, da EX90 Rider Sensoren blev filmet, blev en iPhone-kameras CMOS-billedsensor brændt af en laser. Det er skuffende, at forbrugerne ikke blev informeret om disse problemer på forhånd.”

Han har siden modtaget en bekræftelse fra Volvo Cars om, at de vil dække reparationsomkostningerne for hans iPhone, da den almindelige garanti ikke dækker skader forårsaget af laser.

– Vi er opmærksomme på risikoen for beskadigelse af smartphone-kameralinser, når der tages nærbilleder af en lidar.

– At tage nærbilleder af en lidar udgør en iboende risiko for beskadigelse af linsen på nogle smartphone-kameraer.

– Bølgelængden på 1550 Nm, som Iris lidar på EX90 fungerer ved, udgør dog ikke en sikkerhedsrisiko for det menneskelige øje. Derfor har vi valgt denne type Lidar og ingen anden, lyder det fra Volvo.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

En anden, der også har oplevet problemer med sin iPhone efter ‘nærkontakt’ med en Lidar-sensor er den ungarske youtuber Andras Horvath.

Selvom han ikke nævner Volvo EX90 specifikt, havde han kort forinden offentliggjort en video om netop den bil.

Horvath er bekymret for, hvad der kan ske, når biler med Lidar-sensorer kører på vejene. Og om de potentielt kan gøre skade andre kameraer i trafikken.

Annonce:

Volvo Cars har i en udtalelse til Carup bekræftet, at de er bekendt med risikoen for skader på kamerasensorer, når man tager nærbilleder af en aktiv Lidar-sensor. Bilmærket anbefaler derfor, man undgår at rette kameraer direkte mod sensoren.

– Med hensyn til EX90’s lidar er vi opmærksomme på risikoen for beskadigelse af kamerasensorer. At tage direkte nærbilleder af en lidar udgør en risiko for beskadigelse af sensoren på nogle kameraer.

– Bølgelængden på 1550 nm, som ‘Iris lidar’ på EX90 arbejder med, udgør dog ingen sikkerhedsrisiko for det menneskelige øje.

– Derfor har vi valgt denne type lidar og ingen anden. Anbefalingen er at undgå at pege et kamera direkte mod en aktiv lidarsensor. Det intense laserlys, der udsendes af lidaren, kan potentielt beskadige kamerasensoren eller påvirke dens ydeevne, lyder det fra Volvos svenske pressechef.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Det er kendt, at visse Lidar-systemer kan forårsage skade på kameraer. Volvo anvender en Lidar-sensor fra Luminar, som er kendt for sin høje effekt, der gør det muligt for bilen at registrere objekter på flere hundrede meters afstand.

Det er endnu uvist, hvordan dette vil påvirke kameraer i andre biler, for eksempel på parkeringspladser.

Tak fordi du læste med. Besøg vores annoncører herunder:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også