Politiet er de eneste, der både må og kan køre hurtigere end 180 km/t i Volvos nyere biler. Sådan har det været siden 2020.
Politiets Volvoer er de eneste, der kan bryde fartgrænsen på 180 km/t, som siden 2020 har været standard i alle mærkets nye personbiler.
Denne begrænsning gælder uanset motorens styrke, hvilket betyder, at selv en tunet Polestar-variant med over 400 hk ikke kan køre hurtigere end basismodellen med 129 hestekræfter.
Volvo har valgt at indføre denne begrænsning som et led i deres sikkerhedsvision, der sigter mod at forhindre dødsfald og alvorlige skader i trafikken.
– Vi vil gerne starte en diskussion om, hvorvidt bilfabrikanterne har ret eller ligefrem pligt til at installere teknologi i bilerne, der ændrer førerens adfærd, sagde mærkets daværende bestyrelsesformand Håkan Samuelsson, da fartbegrænseren var en realitet.
Ifølge Volvo er det ikke muligt at omgå fartbegrænsningen, da softwaren ikke er tilgængelig for tredjeparter.
– Vi åbner ikke softwaren for tredjeparter, og forsøg på at fjerne blokeringen er noget, vi kraftigt fraråder, siger Karin Wik, pressechef for Volvo Cars i Sverige.
Politiet og andre udrykningskøretøjer er dog undtaget fra denne regel. Deres Volvoer kan stadig nå hastigheder på op til 250 km/t. De fleste politibiler fra Volvo er V90 D5, der har en topfart på 240 km/t. Færdselspolitiet i Sverige benytter også V90 T6, der kan nå mindst 250 km/t.
– Der er meget få vejstrækninger i Sverige, hvor man kan køre så stærkt, at man kører væk fra en D5, selvom man har en rigtig hurtig sportsvogn, sagde Ulf Rydne, der er ansvarlig for politibiler hos Volvo i en tidligere rapport.
– Min opfattelse er også, at politiet i dag er restriktive med biljagter. En biljagt ender ofte med, at den, der bliver jagtet, ligger i grøften, fordi den ikke er vant til at køre med høj hastighed, står der også i rapporten.
Selvom Volvo erkender, at kørsel med høj hastighed er en risikofaktor i trafikken, er det ikke alle, der er enige i deres beslutning om at begrænse bilernes tophastighed.
Debatten om bilproducenternes ansvar for at forhindre farlig kørsel fortsætter. I Tyskland diskuterer man lige nu, om bilmærkerne også skal tvinges til at udlevere nøgler til ordensmagten og installere en alkohol-lås i alle fabriksnye elbiler. Læs mere om det her.