Volkswagens kommende elbiler på den nye SSP-platform får en overraskende mulighed. En forbrændingsmotor kan nemlig tilvælges som rækkeviddeforlænger.
Volkswagen arbejder på en ny platform til elbiler. Den hedder SSP, og den kommer med en opsigtsvækkende nyhed.
I de kommende elbiler bliver det muligt at tilvælge en forbrændingsmotor. Det bekræfter Volkswagen. Det er dog ikke en traditionel hybridbil.
Benzinmotoren skal nemlig ikke bilen frem. I stedet fungerer den som en generator. Motoren producerer strøm til batteriet. Det forlænger bilens samlede rækkevidde.
Systemet kaldes en rækkeviddeforlænger. Teknologien er ikke ny. BMW brugte den allerede i elbilen i3 tilbage i 2014.
Teknologien er dog blevet populær igen. Særligt i Kina oplever biler med rækkeviddeforlængere stor efterspørgsel. Det er en af grundene til, at Volkswagen nu genovervejer løsningen.
Det skriver Motor1.
Den nye SSP-platform har været ramt af problemer. Især softwaren har givet store udfordringer.
Et nyt samarbejde med elbilproducenten Rivian har dog sat skub i udviklingen igen. De første biler på platformen forventes klar i 2026 eller 2027.
Gammel teknologi får nyt liv hos Volkswagen
Volkswagen er allerede på vej med en bil med rækkeviddeforlænger i Kina. Konceptbilen hedder indtil videre ID.Era. Det viser, at mærket ser et potentiale i teknologien på udvalgte markeder.
Det er dog langt fra sikkert, at europæiske kunder får muligheden. Volkswagens administrerende direktør, Thomas Schäfer, er tøvende over for en europæisk lancering.
Han peger på, at løsningen er for dyr for Europa. Omkostningerne ved at tilføje en ekstra motor og de tilhørende systemer kan gøre bilen for dyr for europæiske forbrugere.
Derfor er det muligt, at rækkeviddeforlængeren udelukkende bliver tilbudt på markeder uden for Europa. Volkswagen holder indtil videre mulighederne åbne.
Platformens design viser en pragmatisk tilgang.
Ved at gøre plads til en forbrændingsmotor, sikrer Volkswagen sig mod en fremtid, hvor den rene elbil måske alligevel ikke er den eneste løsning for alle.
Fremtiden for rækkeviddeforlængere i Europa
Beslutningen om at inkludere muligheden for en rækkeviddeforlænger afspejler en usikkerhed i bilindustrien. Overgangen til ren eldrift er kompleks. Forskellige markeder har forskellige behov og udfordringer.
I Kina giver en rækkeviddeforlænger mening for mange. Her kan ladeinfrastrukturen stadig være en udfordring i visse områder. En benzingenerator giver en ekstra tryghed.
I Europa er fokus i højere grad på ren eldrift og udbygningen af et tæt ladenetværk. Her kan en bil med både el- og benzinmotor blive set som et unødvendigt kompromis. Især hvis prisen bliver for høj.
Fremtiden vil vise, om Thomas Schäfers bekymringer holder stik. Måske vil et fald i produktionsomkostninger eller en ændring i forbrugernes ønsker alligevel gøre teknologien relevant i Europa.
Mens Volkswagen ser på nye motorteknologier, udvikles de nuværende modeller fortsat. Selv internt i VW-gruppen vakler troen på elbiler nemlig.
Faktisk har satsningen på elbiler slået så meget fejl, at Porsche nu finder bakgearet og 800 millioner kroner.
De penge vil mærket fra Zuffenhausen bruge på at rette salget op med flere nye benzinbiler, efter noget nær et kollaps. Især i Kina hvor konkurrencen presser indtjeningen i bund.
Samtidig må Porsche dog lægge øre til enorm kritik, efter at en ny fyret direktør fik et svimlende beløb med sig ud af døren. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]