Den amerikanske auktionsside Cars and Bids måtte trække salget af en Kei Car tilbage, da Volkswagen truede youtuberen bag platformen til tavshed.
I USA er Volkswagen-importøren blevet så vred over en sykoreansk Kei Car, at man har forbudt salget af den.
Faktisk har det tyske mærke forlangt, at auktionssiden Cars and Bids piller budrunden over bilen ned med det samme. Hvilket da også allerede er sket.
Volkswagen blevet rasende over, at den sydkoreanske bil, en Daihatsu Atra fra 1998, til forveksling ligner en Type II. Bl.a. kender også kaldet Rugbrødet.
Bilen er dog ikke Daihatsus værk. Bilen er siden, den trillede af samlebåndet for snart 30 år siden, tværtimod lavet om, så den minder om den klassiske VW. Men det er altså for meget af det gode for den nordamerikanske importør.
– Tidligere på ugen fik vi et brev fra Volkswagen i Nordamerika, hvori de forlanger, at vi stopper auktionen, fordi bilen bryder med flere af mærkets beskyttede varemærker – herunder designmæssigt og logoet i fronten.
– Vi tror ikke på, at Volkswagen har noget at have (beskyldningerne, red.) i. Men vi vil sikre os, at hverken sælger eller køber kommer i problemer. Og derfor har vi taget den svære beslutning at stoppe auktionen, lyder det fra Cars and Bids.
Siden er alle videoer af bilen på fjernet fra bl.a auktionssiden egen platform og Youtube.
Det var youtuberen Doug DeMuro, der i 2019 grundlagde auktionsiden der siden har vokset sig til en af de største i USA. DeMuro solgte siden størstedelen af firmaet bag platformen til kapitalfonden The Chernin Group for et anseligt millionbeløb. Læs mere om det her.
Om den nu forbudt Daihatsu har DeMuro i øvrigt selv sagt, at den helt sikkert vil få folk til at vende sig om. Men det var før, Volkswagen gjorde det samme og gav ham mundkurv på.
Det er i øvrigt ikke første gang, at en berømt får et bilmærke på nakken. Tidligere har en anden youtuber vakt Fords vrede, fordi han byggede en Mustang om. Læs mere om det her.
Og i 2020 blev en helt tredje youtuber kendt som B is for Build sagsøgt, fordi han ville bygge en udgave af den kendte Mustang Eleanor. Det gør man nemlig ikke uden en licens først.
Sagen betød, at politiet i USA kom efter bilen, som skulle ligne ‘hovedrollen’ i gen-indspilningen af bilfilmen Gone in 60 Seconds fra 2000. Sagen endte i et forlig, hvor selskabet med rettighederne til den rigtige Mustang Eleanor overtog bilen.