Annonce:

Volkswagen skrotter ID. – nu får elbiler ‘rigtige’ navne

Volkswagen skrotter ID.2 All og Every 1 – elbiler får rigtige navne som Polo og Lupo for at tage kampen op mod Tesla og de billigere elbiler udefra.

Volkswagen ændrer strategi for elbilernes navne. De kommende modeller, ID.2 All og ID Every 1, bliver ikke lanceret med ID-navnene. Det bekræfter salgsdirektør Martin Sander.

Han siger, at bilerne i stedet får “rigtige navne”. Det markerer et brud med de nuværende modelnavne som ID.3, ID.4 og ID.7. De nye elbiler ventes på markedet fra 2026 og 2027.

Det skriver Auto und Wirtschaft.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

VW Polo og Lupo vender tilbage

ID.2 All er en elbil i samme størrelse som VW Polo. Den bliver ifølge Volkswagen præsenteret i efteråret. Bilen vil blive prissat fra cirka 186.000 kroner (25.000 euro), og det placerer modellen i den billigere ende af markedet.

ID Every 1, som ventes i 2027, bliver endnu mindre. Den skal være på niveau med de gamle VW Up! og den endnu mindre VW Lupo.

Derfor forventes det, at tyskerne kan holde prisen så langt nede, at de kan konkurrere i et segment, som mange af de vestlige bilmærker ellers har trukket sig fra.

Der er endnu ikke meldt noget ud om, hvilke navne bilerne får i stedet for ID. Men Martin Sander har bekræftet, at ID-navnene ikke bliver brugt igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Martin Sander: “Bilerne vil få rigtige navne igen”

Salgsdirektøren forklarer, at ændringen sker for at gøre elbiler mere tilgængelige og genkendelige for kunderne. Det handler ikke kun om teknik, men også om følelser og tradition.

– Bilerne vil få rigtige navne igen. Spørgsmålet opstår specifikt ved markedslanceringen af nye modeller. Vi vil annoncere det, når tiden kommer, siger Martin Sander til Auto und Wirtschaft.

Volkswagen følger dermed samme spor som både Mercedes og Audi. Mercedes har skrottet EQ-navnene, og Audi har byttet rundt på modelnumrene for at gøre plads til elbilerne.

Elbiler som ID.3 og ID.7 beholder måske navnene

Artiklen fortsætter efter videoen:

Det er endnu uvist, om de nuværende modeller som ID.3, ID.4 og ID.7 også skal have nye navne. Sander har ikke kommenteret det direkte, men siger, at det primært gælder nye modeller.

Volkswagen har i øjeblikket en stor efterspørgsel på især ID.3 og ID.7 i Europa. Ifølge Sander er ID.7 allerede mere populær end Passat i Europa.

– Vi er meget tilfredse med efterspørgslen. Vi sælger allerede flere ID.7’ere end Passat-biler, siger han.

Mere efter annoncen:

VW elbiler skal tage kampen op mod Tesla

I takt med at Volkswagen justerer navnene og satser på mindre elbiler, forsøger mærket at styrke sin position i markedet. Særligt i Sydeuropa ser mærket muligheder.

Martin Sander forventer, at den lavere pris på ID.2 All og ID Every 1 vil øge interessen i de sydeuropæiske lande. Her har høje priser været en af mange barriere for elbilernes udbredelse.

Mere efter disse links:

Tesla har netop droppet sin billigste elbil og vil i stedet fokusere på en ny version af Model Y. Den bliver dog stadig markant dyrere end Volkswagens nye modeller.

Sander lægger ikke skjul på, at Volkswagen har ambitioner om at udbygge sin førerposition. I øjeblikket er mærket Europas største elbilmærke målt på salg.

Den elektrisk Volkswagen Golf GTI på vej

Der er også andre nyheder fra Volkswagen. Mærkets administrerende direktør har bekræftet, at der kommer en elektrisk Golf GTI. Det vil blive en del af en større strategi, hvor klassiske VW-navne vender tilbage i elektrisk form.

Mere efter annoncen:

Dermed kan kunderne forvente, at modeller som Golf og Polo ikke kun lever videre, men også elektrificeres i løbet af de kommende år.

ID.2 All kunne med sin størrelse og pris blive en elektrisk Polo i praksis. Om navnet bliver Polo, vides endnu ikke. Men retningen er klar: VW skal væk fra ID og hen mod det mere velkendte.

Og ID. er ikke det eneste, tyskerne nu skrotter. Det samme gælder indretningen i nye biler. VW-gruppen har nemlig måttet indse, at kunderne ikke er meget for haptisk feedback og kunstige knapper.

Der skal rigtige, fysiske knapper til. Også selvom det måtte være et par kroner dyrere pr. bil i produktionen. Nogle konkurrenter går endda længere end VW. De lover ganske enkelt, at knapperne – altså de fysiske – er kommet for at blive. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også