Der er kommet en ny chef i Wolfsburg – han kalder forgængerens planer ‘helt urealistiske’.
De skulle have bygget en decideret elbilfabrik i Wolfsburg til en pris på 2 milliarder euro. Godt 15 milliarder kroner. Men den nye chef hos Volkswagen hedder Oliver Blume, og han mener, det er frås.
Faktisk skulle VW også have lanceret en helt ny elbilplatform Trinity i 2030, men den ser tyskerne nu på, hvordan man kan skubbe. Det sidste skyldes softwareproblemer, skriver Auto News Europe.
Samme medie skriver også, at Volkswagen-toppen er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved, om en ny fabrik overhovedet er nødvendig. Internt ser VW-folkene derfor på, om ikke den nuværende fabrik kan omstilles til Trinity-produktionenen af elbiler. Når den altså engang er klar.
At VW nu trækker i land, skyldes at der er kommet nye øjne på, hvad mærkets projekter vil koste. Oliver Blume mener således, at hans forgænger Herbert Diess’ elbil-planer ‘for urealistiske’.
Blandt andet ville Diess have Volkswagen til at bygge biler lige så hurtigt som Tesla. På Teslas fabrik i Berlin samler man en Model Y på bare 10 timer. En Volkswagen ID.3 står 40 timer på samlebåndet, før den er færdig.
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!
Diess blev i øvrigt fyret tidligere på året. Officielt for sin andel i Volkswagens softwareproblemer. Men den nye ledelse mener altså antageligvis, at Herbert Diess efterlod sig mere end bare nogle softwareproblemer.