Volkswagen trækker sig nu ud af Xinjiang-provinsen efter flere års kritik. Sammen med koncernens kinesiske partner, SAIC, sælger tyskerne en fabrik i landet.
Volkswagen og bilmærkets kinesiske samarbejdspartner, SAIC-koncernen, har besluttet at sælge deres bilfabrik i Xinjiang-provinsen i Kina.
Beslutningen markerer slutningen på tyskernes tilstedeværelse i området. Noget som Volkswagen har fået kritik for i årevis.
Fabrikken har været genstand for opmærksomhed fra investorer og menneskerettighedsgrupper, der har peget på påståede overgreb i regionen, herunder brug af tvangsarbejde i interneringslejre. Anklager som kommunist-styret i Beijing har afvist.
Det skriver Reuters.
Volkswagen meddelte onsdag, at fabrikken bliver solgt til en køber ejet af Shanghais lokale regering. Køberen er Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), som er en del af det statsejede Shanghai Lingang Development Group.
LÆS OGSÅ: Elbil er et flop – særlig teknik skal redde Volvo
Salget inkluderer også testfaciliteter i Turpan, Xinjiang, samt i Anting, Shanghai. Det er oplyst, at alle ansatte på fabrikken vil blive overtaget af den nye ejer.
Fabrikken, som tidligere producerede Volkswagen Santana-modellen, har i de senere år mistet betydning for bilproducenten.
Produktionen blev nedskaleret, og aktiviteterne begrænset til kvalitetskontrol og levering af biler til lokale forhandlere. Der er ikke offentliggjort detaljer om den økonomiske værdi af transaktionen.
Volkswagen har gentagne gange benægtet, at beslutningen om at opretholde driften i Xinjiang tidligere skulle være et krav fra kinesiske myndigheder for at kunne operere i resten af landet.
Kina er Volkswagens største marked, men bilproducenten har oplevet faldende salg og stigende konkurrence i landet. Især den kinesiske producent BYD har overhalet Volkswagen som det bedst sælgende bilmærke i Kina.
Salget af fabrikken i Xinjiang sker samtidig med, at Volkswagen og SAIC har forlænget deres samarbejde frem til 2040. De planlægger at introducere 18 nye modeller inden 2030, herunder to udvidede rækkevidde-modeller tilpasset kinesiske forbrugere, som lanceres i 2026.
Volkswagen samarbejder også med andre kinesiske partnere som Xpeng for at udvikle nye elektriske og hybride modeller, med målet om over 30 nye modeller inden 2030.
Europæiske bilproducenter, herunder Volkswagen, står i øjeblikket over for potentielle handelskonflikter mellem EU og Kina.
EU har indført anti-subsidietariffer på kinesisk-producerede elbiler, hvilket kan påvirke salget. Salget af fabrikken i Xinjiang kan derfor også ses som et led i en bredere strategi for at omstrukturere aktiviteterne i Kina og håndtere både økonomiske og politiske udfordringer.