Volkswagen: Manglen på mikrochips slutter ikke i 2022


Det bliver heller ikke næste år, at verdens største bilproducent får bugt med manglen på mikrochips.

Volkswagen tror ikke på, at den værste mangel på halvlederchips er bag os, derfor forbereder verdens største bilproducent sig på, at produktionen af biler fortsætter med at falde i det nye år.

Tyske Manager Magazin citerer unavngivne kilder, som mener, at Volkswagen forbedreder sig på et scenerie, hvor chipkrisen varer indtil og et godt stykke ind i 2023. De mest pessimistiske stemmer forudser, at Volkswagens bilproduktion falder til 8 millioner køretøjer i 2022. Ved udgangen af i år vil mærket have sendt 9 millioner biler på gaden.

Og den éne million biler vil kunne mærkes.



I et interview med Reuters siger en VW-talsmand, at mærket forventer, at chipmanglen bliver en smule bedre først i det nye år. Men det første halvår af 2022 vil også være meget ustabilt, lyder meldingen.

Og det er ikke fordi, Volkswagen er de eneste, som skriger på mikrochips. BMW og Mercedes har allerede sagt, at man forventer det samme billede. Herfra lyder meldingen, at manglen på mikrochips vil vare langt ind i det nye år.

Længere juleferie
For at få greb om situationen har VAG-mærker som Audi og Skoda allerede sagt, at de vil forlænge fabriksarbejdernes juleferie, således at fabrikshallerne først starter op igen 10. januar.

Reklame-video:

Det skal, håber bilproducenterne, afhjælpe et flaksehalsproblem i mikrochip-forsyningen. Audi siger direkte, at man forventer, at knapheden varer ved i flere måneder af 2022. Og at manglen på mikrochips ‘sagtens kan vare ved endnu længere’.

Det er ikke slut endnu
Porsches topchef Oliver Blume er heller ikke ligefrem optimistisk. Han peger på, at den tyske bilindustri må begynde en egenproduktion af mikrochips, hvis problem skal kunne løses.

Tyske virksomheder har da også allerede investeret milliarder af euro i at få produktionen af mikrochips til at køre i Europa igen.

– Enhver, der tror, ​​at chipkrisen vil dæmpe sig selv i det næste år, tager fejl, lyder meldingen fra Oliver Blume.

I september blev det anslået, at den globale mangel på mikrochips kostede bilindustrien 210 milliarder dollars i tabt omsætning, og at 7,7 millioner færre biler end planlagt er blevet produceret i løbet af 2021.

Reklame-video:


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk