Nye biler skal ikke være mobiltelefoner på hjul. I hvert fald ikke dem fra Volkswagen. Det lover mærkets chefdesigner, Andreas Mindt, nu.
Volkswagen afviser, at mærkets fremtidige modeller vil blive mobiltelefoner på hjul.
I stedet vil tyskerne fokusere på bl.a. at få de fysiske knapper tilbage i bilerne. Det begynder man med i ID.2, der lander næste år.
Samtidig beklager designchefen Andreas Mindt, at mærket gik for vidt, når det kommer til touchskærme- og flader i de nuværende modeller.
– Vi vil aldrig, nogensinde begå den fejl igen. Vi skal have de fysiske knapper tilbage på rattet nu. Ingen gætterier mere.
– Det er den feedback, vi har fået. Og folk elsker det.
Selv direktøren synes, Volkswagens infotainment er ‘forfærdelig’
– Ærligt talt, det skal være en bil og ikke en telefon, lød det fra Andreas Mindt, da han i sidste uge var med til lanceringen af konceptbilen ID.EVERY1, der på sigt bliver til ID.1.
Selvom touchknapperne ikke forsvinder helt i Volkswagens biler, vil de fremover blive suppleret af fysiske knapper til de vigtigste funktioner. Læs mere om det her.
De (fysiske knapper, red.) vil være i hver bil, vi laver fra nu af. Vi har forstået budskabet, tilføjer Mindt og henviser til både kritik og tilbagemeldinger fra kunder.
Bilerne vil stadig have skærme til navigationssystemer og obligatoriske bakkameraer, men ikke på bekostning af fysiske knapper. I hvert fald ikke længere.
Volkswagen har tidligere fået heftig kritik for koncernens infotainmentsystemer. Det er både for kompliceret og for langsomt.
Selv den administrerende direktør, Thomas Schäfer, synes, den er gal. Af samme grund har koncernen valgt at kassere størstedelen af sin egen udvikling og give amerikanske Rivian milliarder af euro for at udvikle noget nyt.
Thomas Schäfer har i et tidligere interview med Autocar sagt, at Volkswagens første bud på infotainmentsystemer til elbiler er ‘en forfærdelig oplevelse for kunderne’.
Den nye ID.2 må dog klare sig uden Rivians hjælp. For til forskel fra ID.1 skal ID.2, der er på størrelse med den nuværende Golf, baseres på VW’s egen infotainment.
Hvorfor Andreas Mindt ikke kommer ind på. Men det kan skyldes, at lanceringen er så tæt på, at der er for sent at lave bilen om.
Læs flere artikler efter annoncerne: