Volkswagen kæmper med høje omkostninger og et svagt kinesisk marked. I første kvartal af 2025 forsvandt 40 procent af indtjeningen.
Volkswagen har fremlagt de økonomiske resultater for årets første kvartal. Og det ser ikke godt ud. Tallene viser en markant nedgang for den tyske bilgigant. Koncernens indtjening faldt med 40 procent.
Overskuddet før skat landede på 3,1 milliarder euro. Det svarer til cirka 23,1 milliarder danske kroner.
I samme periode sidste år var resultatet væsentligt bedre. Her lød overskuddet før skat på 5,1 milliarder euro. Det beløb svarede til cirka 38 milliarder danske kroner.
Den lavere indtjening påvirker også driftsmarginen negativt. Den faldt til 3,7 procent i det seneste kvartal.
I samme kvartal året før var driftsmarginen på 6 procent. Det viser et tydeligt pres på koncernens lønsomhed.
Udfordringer og fremtidsudsigter i Wolfsburg
Faldet i indtjening skyldes primært to faktorer. Stigende udgifter til materialer og energi presser økonomien. De højere produktionsomkostninger rammer bundlinjen.
Samtidig har Volkswagen oplevet et svagt marked i Kina. Konkurrencen på det kinesiske bilmarked er blevet hårdere, hvilket påvirker salget.
På trods af de svære tal fastholder Volkswagen sin finansielle prognose. Det gælder for resten af det indeværende år.
Det sker selvom flere af konkurrenterne nu nedjusterer de samlede forventinger til 2025. Flere endda ganske markant.
Omvendt forventer Volkswagen stadig, at forretningen vokser i løbet af året. Væksten ventes at blive på op til fem procent.
Markedet går det hele svært for Volkswagen
Dog understreges det, at den forventede vækst har et forbehold. Den tager ikke højde for eventuel ny amerikansk told på biler. Det skaber en vis usikkerhed om udsigterne.
Volkswagen nedjusterer også forventningen til årets driftsmargin en smule. Den ventes nu at lande i den lave ende af det tidligere udmeldte interval.
Det tidligere udmeldte interval for driftsmarginen var 5,5 til 6,5 procent. Nu sigtes der mod den nedre del af spændet.
Presset fra omkostninger og Kina-markedet mærkes tydeligt hos bilproducenten. Fremtiden påvirkes også af potentiel handelskrig med amerikanerne.
Internt i VW-koncernen er Porsche eksempelvis så presset, at ledelsen overvejer, om man i det hele taget skal bygge elbiler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]