Der bliver ikke noget af en Volkswagen ID.1 med hverken Seat eller Skoda-logo. Det afviser koncernens tekniske direktør Kai Grünitz.
Volkswagen-koncernen har i øjeblikket ingen planer om at bygge Skoda, Seat eller Cupra-udgaver af den kommende Volkswagen ID.1.
Ifølge koncernens tekniske chef, Kai Grünitz, udvikles Volkswagen ID.1 som en selvstændig model. Det fortæller han i et interview til Autocar.
– Det rør lidt ved spørgsmålet om, hvorfor vi kommer (med ID.1, red.) i 2027? Vi ser, at markedet udvikler sig lige nu, især på A00. (Marked for bybiler, red.)
– Vi tror, det vil vokse i de næste par år. Så vi mener virkelig, at det er det rigtige tidspunkt at komme med bilen i 2027. Især med alle rygterne om forbrændingsmotorer, og hvordan vi kommer af med dem i Europa.
– Så jeg tror, 2027 er det rigtige tidspunkt for ID.1, og hvis markedet virkelig går op, kan vi nemt beslutte at bringe Cupra- eller Skoda-modeller. Men det er ikke planen nu.
Volkswagen ID.1 skal være sig selv – men måske ikke for altid
Usikkerhed om væksten i det elektriske bybilsmarked i de kommende år er en af årsagerne til, at Volkswagen holder igen.
Grünitz har dog antydet, at ID.1’s platform på sigt kan blive brugt til sådanne modeller, hvis modellen, der skal redde hele Volkswagens økonomi, klarer sig godt.
Volkswagen ID.1, som formentlig kommer til Danmark med en startpris på 150.000 kroner, bygges på en opdateret udgave af den såkaldte MEB-platform kaldet MEB Entry.
En platform, der også skal bruges til de kommende Cupra Raval og Skoda Epiq-modeller. De tre modeller er udviklet sideløbende, og de økonomiske fordele ved stordrift ser VW-koncernen ligefrem som afgørende.
Den tidligere Volkswagen Up, som kan betragtes som ID.1’s åndelige forløber, blev også realiseret gennem parallel udvikling med de næsten identiske Skoda Citigo og Seat Mii.
Men det får altså ikke Grünitz til at afvige fra idéen om, at ID.1 udelukkende skal være en Volkswagen.
Volkswagen ID.1 er desuden den første bil, Volkswagen har kunnet udvikle på ‘reduceret tid’, som tyskerne kalder det.
Det kan oversættes til mere brug af software, der er udviklet i samarbejde med amerikanske Rivian. Ligesom tyskerne har brugt tid på virtuelle test i stedet for rigtige kilometer ude på vejene i forbindelse med udviklingen af bilen.
Ifølge Kai Grünitz betyder den måde at gå til udviklingen af helt nye biler på, at Volkswagen kan spare helt op til 3 år af processen væk.
Læs flere artikler efter annoncerne: