Tyskerne er ikke i stand til selv at levere softwaren til den kommende UP!-erstatning, som får navnet Volkswagen ID.1. Amerikanske Rivian skal levere bilens teknik.
Volkswagen ID.1 skal bygge på teknik fra amerikanske Rivian.
Beslutningen betyder en ændring af den oprindelige plan hos den tyske bilproducent. Tyskernes kommende elbil, Volkswagen ID.1, der lige kendes som konceptet ID.Every1, vil benytte software udviklet af det amerikanske elbilmærke Rivian.
Indkøbet af amerikansk software sker på trods af, at Volkswagen har et omfattende internt softwareudviklingsfirma, Cariad, med omkring 6.000 medarbejdere.
Projektet i Tyskland har dog slået så meget fejl, at Volkswagen har givet Rivian 35 milliarder kroner for at rette op på fejlen. Læs mere om det her.
Volkswagens teknologichef Kai Grünitz mener, at det giver god mening, at tyskerne nu holder sig ude af softwareudviklingen.
Volkswagen ID.1 bliver den første med amerikansk teknik
– Selv efter købet af en ny bil kan den mindste Volkswagen tilpasses individuelt til kundernes behov. Det betyder, at den kan opdateres med nye funktioner gennem hele sit liv.
Samarbejdet med Rivian indebærer en investering fra Volkswagen på over 45 milliarder svenske kroner.
Ifølge TechCrunch vil ID.1 få en platform, der er baseret på såkaldt ‘core computing’. Det hele er udviklet af Rivian.
At Rivian tager over der, hvor Volkswagen gik galt i byen, betyder, at hele bilen teknisk set skal laves om. I hvert fald i forhold til udgangspunktet, som VW begyndte med for flere år siden.
Selvom Volkswagen ikke officielt har bekræftet, at Rivian er den specifikke leverandør, er det blevet bekræftet fra interne kilder.
Elbilen ID.2 All, som lanceres i løbet af 2026, vil Volkswagen selv forsøge sig med. Men fordi ID.1 formentlig er udset som bilen, der skal redde hele koncernens økonomi, har tyskerne ikke råd til at tage fejl. Bilen skal være et hit, hvis VW vil overleve.
Den nye elbil, Volkswagen ID.1, blev præsenteret som konceptbil onsdag aften. Produktionen forventes at starte i 2027.
Selv regner VW med, at den vil kunne sælges for 20.000 euro hjemme i Tyskland. Det svarer til 150.000 kroner i Danmark.
Størrelsesmæssigt er modellen større end den tidligere VW Up, men mindre end en VW Polo. Den er udstyret med en ny elmotor, der yder 95 hestekræfter. Nok til en tophastighed på 130 km/t og en rækkevidde på omkring 250 kilometer.
Læs flere artikler efter annoncerne: