Volkswagen skulle have solgt den elektriske Passat, ID.7 i USA, men fortrรธd tidligere pรฅ mรฅneden. I Kina er salget ligefrem en katastrofe med bare 9 salg.
Volkswagen ID.7, den nye elektriske Passat, har haft en vanskelig start pรฅ livet pรฅ verdens vigtigste bilmarked – det kinesiske.
Det skriver CarNewsChina.
Salgstallene for januar tegnet et billede af et rent flop. Faktisk er der kun solgt ni ID.7 til kinserne i hele januar mรฅned.
Det stรฅr i skarp kontrast til succesen pรฅ hjemmemarkedet i Tyskland, hvor bilen var den bedst sรฆlgende elbil i samme periode.
Volkswagen har aldrig fรธr solgt sรฅ fรฅ eksemplarer af en model til de ellers sรฅ kรธbelystne kineserne. Kina var i รธvrigt det sidste marked, Volkswagen byggede en helt sรฆrlig motor til.
En motor som nu er fortid. Lรฆs mere om det her.
ID.7 Vizzion har ikke formรฅet at tiltrรฆkke et tilstrรฆkkeligt antal kunder, pรฅ trods af en betydelig prisnedsรฆttelse.
Ved lanceringen kostede den baghjulstrukne model cirka 221.000 danske kroner. Men prisen er nu reduceret til omkring 189.000 kroner. Pรฅ den mรฅde er det den firehjulstrukne udgave, der koster omkring 221.000 kroner.
Det er ikke kun ID.7, der har haft svรฆrt ved at fรฅ fat i de kinesiske bilkรธbere. Volkswagen solgte i alt 4.552 elbiler i Kina i januar, et fald pรฅ hele 71 procent sammenlignet med samme periode รฅret fรธr.
Det kinesiske nytรฅr kan dog have haft en negativ indvirkning pรฅ salgstallene.
Volkswagens mest populรฆre model, ID.3, blev solgt 2.623 eksemplarer i januar, hvilket ogsรฅ er et fald pรฅ 65,5 procent.
ID.4 X og ID.4 Crozz, to lignende modeller produceret i samarbejde med forskellige kinesiske partnere, blev det til 1.020 og 889 af.
Volkswagen fรฅet bygget sine elbiler i Kina gennem tre forskellige samarbejder med SAIC, FAW og JAC.
ID.7 Vizzion er udviklet i samarbejde med FAW og har vรฆret pรฅ markedet i to mรฅneder. Men salget har vรฆret minimalt. En lignende model, ID.7 S, udviklet med SAIC, men er heller ikke en succes.
Pรฅ trods af udfordringerne i Kina har Volkswagen haft mere held med ID.7 pรฅ andre markeder. I Tyskland var ID.7 den bedst sรฆlgende elbil i januar.
Flere faktorer kan have bidraget til det lave salg af ID.7 i Kina. Yngre kinesiske kunder har andre prรฆferencer end รฆldre.
Isรฆr de yngre bilister lรฆgger vรฆgt pรฅ funktioner som problemfri internetforbindelse i bilen, trรฅdlรธse opdateringer, underholdning og en god brugeroplevelse. Det er omrรฅder, hvor Volkswagen muligvis ikke har kunnet leve op til forventningerne.
I hvert fald bรธvler tyskerne sรฅ meget med software, at man har smidt hele sin egenudviklede satsning kaldet Cariad ud. En investering til mindst 45 milliarder danske kroner.
Nu har tyskerne pumpet tilsvarende belรธb i bilmรฆrket Rivian. Alt sammen i hรฅbet om, at amerikanerne er bedre til netop software.
Desuden er det kinesiske marked for elbiler mรฆttet, og kinesiske kunder foretrรฆkker generelt SUV’er frem for sedaner. ID.7’s design som en sedan kan derfor have vรฆret en ulempe pรฅ det kinesiske marked.
Model | Salg | Producent | MoM | YoY | Marked Share |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 2.623 | SAIC-VW | -69,0% โ | -65,5% โ | 0,15% |
Volkswagen ID.4 X | 1.020 | SAIC-VW | -70,0% โ | -37,2% โ | 0,06% |
Volkswagen ID.4 Crozz | 889 | FAW-Volkswagen | -59,3% โ | -75,5% โ | 0,05% |
Volkswagen ID.7 VIZZION | 9 | FAW-Volkswagen | -97,7% โ | -99,6% โ | 0,0% |
Volkswagen ID.6 Crozz | 9 | FAW-Volkswagen | -93,9% โ | -97,9% โ | 0,0% |
Volkswagen ID.6 X | 2 | SAIC-VW | 0,0% โ | -99,3% โ | 0,0% |
Forklaring:
- Model: Den specifikke Volkswagen elbil model.
- Salg: Antal solgte enheder i den pรฅgรฆldende periode (sandsynligvis januar 2024, baseret pรฅ sammenhรฆngen).
- Producent: Det joint venture eller partnerskab, der producerer bilen i Kina.
- MoM (Month-over-Month): รndring i salg sammenlignet med den forrige mรฅned (i procent).
- YoY (Year-over-Year): รndring i salg sammenlignet med samme mรฅned รฅret fรธr (i procent).
- Marked Share: Andel af det samlede marked for elbiler, som modellen har (i procent).
Symboler:
- โ: Indikerer et fald i salg.
- โ: Indikerer en stigning i salg.
Yderligere bemรฆrkninger:
- Dataene viser et generelt fald i salget af Volkswagen elbiler i Kina, isรฆr for ID.7 Vizzon.
- Det kan skyldes forskellige faktorer som markedsvilkรฅr, konkurrence og รฆndringer i forbrugernes prรฆferencer.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: