Det er endnu uklart, om Volkswagen har efterladt en klausul, så mærket – ligesom Renault – kan komme tilbage til Rusland.
Volkswagen-gruppen er færdig i Rusland. Helt færdig. Det står klart, efter at en russisk domstol har godkendt salget af koncernens aktiver i landet.
Hvor meget Volkswagen får med sig ud af Rusland, vides ikke med sikkerhed. Men i sidste uge skrev nyhedsbureauet Reuters, at aftalen har en værdi af 125 millioner euro.
Penge som den nu tidligere forhandler af Volkswagen-modeller i Rusland, Avilon, har fundet frem.
For de penge får Avilon nøglerne til Volkswagens fabrik i byen Kaluga og inventaret på stedet. Selv har Volkswagen kun sagt meget lidt om salget.
LÆS OGSÅ: For dumt: dansk bro kan ikke tåle… solen
Men man bekræfter, at aftalen også omfatter ‘eftersalgs-rettigheder’. Altså serviceaftaler og finansaftaler (leasing, red.) på allerede eksisterende VW-modeller og den slags.
Ifølge New York Times brugte Volkswagen op mod 774 millioner euro på at bygge fabriksanlægget i Kaluga. Det stod færdigt med fuld produktionskapacitet i 2009. På fabrikken kan der bygges 225.000 biler om året, hvor 4.000 ansatte har deres daglige gang.
Dem har Volkswagen ikke skilt sig af med, da man i første omgang forlod Rusland.
Men om tyskerne nogensinde vender tilbage til fabrikken, er usikkert. I hvert fald har det ikke været fremme, om Volkswagen har sikret sig en tilbagekøbsret i stil med Renaults aftale, da mærket forlod Rusland.
Det franske mærke, der solgte Lada for en russisk rubel sidste år, har sikret sig, at man inden for en periode på 5 år kan overtage Lada og de efterladte fabrikker igen.