En alvorlig airbag-fejl tvinger Volkswagen til at tilbagekalde ID.7 og ID.Buzz. Ejere advares mod at bruge passagersædet.
Beskeden fra Volkswagen til en række el-bilejere er meget klar og alvorlig. Passagersædet foran må ikke benyttes, før bilerne har været en tur på værksted. Advarslen gælder for ejere af ID.7 og ID.Buzz.
Årsagen er en tilbagekaldelse, som skyldes en potentiel farlig fejl i airbaggen i passagersiden. Flere tusinde biler i Skandinavien er berørt af problemet.
Volkswagen har udsendt et informationsbrev til de berørte bilejere. I brevet opfordres ejerne til at deaktivere airbaggen og bestille tid på et af Volkswagens egne værksteder.
Selve fejlen er fundet i airbaggens gasgenerator. Den kan have en defekt, som reducerer airbaggens beskyttende effekt ved en kollision. Det kan få alvorlige konsekvenser.
Der er også en risiko for, at huset omkring gasgeneratoren kan sprænges. Det kan medføre, at smådele bliver slynget ud i kabinen og rammer passageren.
Sikkerhedsfejl på VW ID.Buzz og ID.7
Marcus Thomasfolk, pressechef hos Volkswagen i Sverige, oplyser til Carup, at problemet ligger i et defekt airbagmodul.
– Selve fejlen består i en defekt gasgenerator i selve airbagmodulet. Fejlen kan føre til reduceret effekt i tilfælde af, at airbaggen udløses i tilfælde af en kollision, siger han.
Han uddyber risikoen.
– I et sådant tilfælde er der også risiko for, at gasgeneratorens hus brister og forårsager skade på passageren.
Indtil videre er 1.400 biler i Sverige berørt. Det drejer sig om modellerne VW ID.7, ID.Buzz og Taigo. I Norge er tallet 800 biler for modellerne ID.7 og ID.Buzz.
Tilbagekaldelsen kommer på et uheldigt tidspunkt for mange. Sommerferien står for døren, og mange familier skal på bilferie.
Volkswagen i Danmark og den nye tilbagekaldelse
Forbuddet mod at bruge sædet skaber derfor praktiske udfordringer for de ramte bilejere.
Selve reparationen på værkstedet forventes at tage mellem en og tre timer. Her vil den defekte komponent i airbagmodulet blive udskiftet.
Det præcise antal berørte biler i Danmark er endnu uvist.
Boosted har rettet henvendelse til den danske importør af Volkswagen for at få oplyst, hvor mange danske bilejere, hvis biler er eller kan være ramt af fejlen.
Volkswagen i Danmark oplyser via pressechef Thomas Hjortshøj, at det drejer sig om cirka 670 biler i Danmark.
Af dem er en god del ifølge pressechefen parallelimporteret.
Airbag-problemet er ikke den eneste udfordring, Volkswagen har haft med deres nye elbiler. Boosted kunne for nylig fortælle, at mærket måtte tilbagekalde ID.Buzz, fordi der er for meget plads på bagsædet. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]