En vognmand har fået en bøde på hele 21 millioner danske kroner for dieselsnyd. Myndighederne mener, han koblede lovpligtigt udstyr fra.
Dieselsnyd har fået en vognmand i USA idømt en bøde på, hvad der svarer til 21 danske millioner kroner.
Det oplyser det amerikanske justitsministerium.
Manden frakoblede den fabrikmonterede emissionskontrol på alle sine lastbiler for at spare penge. Men det er ikke kun i USA og på lastbiler, at dieselsnyd er et problem.
Flere og flere bilister i almindelige personbiler betaler for at få deaktiveret det lovpligtige AdBlue-system i nyere dieselbiler.
Emissioner fra dieselmotorer er en alvorlig trussel mod miljøet. Derfor er bil- og lastbilproducenter pålagt ved lov at udstyre biler med en række systemer, der fanger forureningen fra motoren, før den slipper ud i luften.
I USA har køretøjer siden 1963 været underlagt miljøbeskyttelsesloven kaldet “Clean Air Act”. Et omfattende regelsæt, der begrænser forureningen fra køretøjer på landet veje. Det gælder også for lastbilerne.
Og at snyde sig uden om lovgivningen kan have store konsekvenser. Det kan en vognmand fra Missouri skrive under på.
Han er nemlig blevet idømt ni års fængsel og en bøde på 21 millioner kroner for at have manipuleret med udstødningssystemet på sine lastbiler. Han blev også dømt for økonomisk svindel.
Christopher Lee Carroll og hans partner, George Reed, optog føderale lån under påskud af, at de skulle bruge pengene til at betale deres medarbejdere under coronapandemien.
I stedet brugte de pengene til at opbygge deres vognmandsfirma. For at spare penge fjernede de emissionsbegrænsere fra lastbilerne. Da myndighederne begyndte at undersøge sagen, truede Carroll sine medarbejdere til tavshed.
Efter en omfattende efterforskning blev han dømt for 13 overtrædelser af “Clean Air Act” samt bedrageri og forsøg på at forhindre myndighedernes arbejde. George Reed er allerede begyndt at afsone sin straf.
Problemet med dieselbiler, der bliver forsøgt snydt uden om loven, begrænser sig ikke til lastbilerne. Lovgivningen, der skal nedbringe emissionerne, har presset bilmærkerne til at udvikle stadigt mere restriktive motokonstruktioner. Det kan være en af årsagerne til, at nogle bilister og vognmænd forsøger at omgå reglerne.
“Clean Air Act” er en vigtig del af den amerikanske miljølovgivning. Den seneste sag viser, at myndighederne ser meget alvorligt på overtrædelser af loven. Alligevel er adskillige personer og firmaer de seneste år blevet dømt for at bøje loven. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: