Vognmand får inddraget lastbil – kørte 92 km/t

Det kunne ikke ligefrem kaldes vanvidskørsel, da en ukrainsk chauffør mandag blev stoppet af Sydøstjyllands Politi. Alligvel må manden nu se sig om efter en ny lastbil.
Arkivfoto: Midt- og Vestsjællands Politi

Det kunne ikke ligefrem kaldes vanvidskørsel, da en ukrainsk chauffør mandag blev stoppet af politiet. Alligvel må mandens chef nu se sig om efter en ny lastbil.

Mandag gjorde en ukrainsk chauffør sig uheldigt bemærket på motorvejen ved Middelfart. Først foretog han bag rattet af lastbilen flere overhalinger af andre lastbiler, herefter viste en hastighedsmåling at lastbilen kørte 92 km/t.

I Danmark må lastbiler højst køre 80 km/t. Hastighedsbegrænseren må maksimalt være indstillet til 90 km/t, skriver politiet.

Det hele blev dog værre for chaufføren, da han blevet hevet ind til en teknisk kontrol af lastbilen. Her opdagede politiet nemlig, at der var manipuleret med taktografen, som viser om chaufføren har overholdt køre-hviletids-bestemmelserne.



Desuden var lastbilen manipuleret til at kunne køre hurtigere end de højst tilladte 80 kilometer i timen.

Kan ikke betale bøden
Derudover havde chaufføren flere kraftige magneter på sig. Magneter kan i lastbiler med ældre taktografer bruges til at sætte systemet ud af kraft. Derfor blev manden sigtet for en række overtrædelser af færdselsloven.

Chaufførens polske vognmand har erkendt sigtelserne. Sigtelser som han har erkendt. Men da vognmanden ikke har kunnet betale de 70.000 kr., bøden løb op i, har politiet inddraget lastbilen. Chaufførens skæbne skal først afgøres på et senere tidspunkt, men ifølge politiet står han til en frakendelse af føreretten i Danmark.

Det skriver Tungvognscenter Syd – et samarbejde mellem Fyns Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi og Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelelse

 



Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk