Meget er steget de seneste รฅr. Ogsรฅ nรฅr det kommer til bilforsikringer. Vilhelm er alligevel i chok over prisen pรฅ hans elbil.
Vilhelm bor i Stockholm og ejer en Audi e-tron. Og det, har han lรฆrt nu, er ikke nogen god kombination.
Forsikringsselskabet vil nemlig have 54.000 kroner om รฅret i prรฆmie for at dรฆkke ham ind med en police.
I hvert fald hvis Audi skal formidle forsikringen pรฅ elbilen. Og prisen er tilsyneladende ikke en fejl.
– Jeg ringede selvfรธlgelig og spurgte dem om prisen. Men de svarede kun, at prรฆmien var sat til data om, hvor meget denne bil forventedes at gรฅ i stykker og koste, fortรฆller Vilhelm til Carup.
Prisen ligger i den absurd hรธje ende, fordi Audis egen forsikringselskab tilsyneladende kun vil bruge dele med Audi-logo, hvis Vilhelms bil skulle gรฅ i stykker eller pรฅ anden mรฅde fรฅ en skade der krรฆver forsikringens indgriben.
LรS OGSร : Den fรธrste flyvende bil er godkendt i Europa – her er prisen
Audi i Sverige vil ikke forholde sig til den konkrete sag, men henviser til at forsikringspriser beror pรฅ en vurdering af den konkrete kundes risiko.
Den svenske importรธr opfordrer โkunden til at tage kontakt til Audi forsikring for at fรฅ en individuel snakโ.
Men det har Vilhelm ikke tรฆnkt sig. Han skal nu ud og finde et andet selskab som mรฅske/mรฅske ikke kan forsikre Audien billigere.
At en Audi e-tron kan vรฆre dyr at forsikre er ikke sรฅ meget anderledes end mange andre elbiler. Herhjemme har flere forsikringsselskaber eksempelvis afvist kunder med Fisker Ocean-modeller.
Det samme er tilfรฆldet i bรฅde Norge og Sverige. Selskaberne henviser til bilmรฆrkets nuvรฆrende situation pรฅ randen af konkurs og den store usikkerhed i forhold til reservedele.
Det er da ogsรฅ allerede at set, at Fisker Ocean er blevet afskrevet som en totalskade. Eksempelvis har รฉn bule i dรธren vรฆret nok. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!