Annonce:

Vil til Danmark: Bilmærke svindler kunder for 58.000 kr.

Ejere af elbilen Xiaomi SU7 Ultra kræver pengene tilbage for kulfiber-kølerhjelm med falske luftindtag. Bilmærket kan kun svinge sig op til at ‘beklage’.

Xiaomi SU7 Ultra er igen kommet i modvind i Kina.

Efter skarp kritik af bilens motorstyring. der fjerende over 1.600 hestekræfter, er det nu den kulfiberkølerhjelm, som mange har betalt 58.000 kroner for, der vækker opsigt.

Problemet? Luftindtagene, som ifølge Xiaomi skulle køle bremserne under banekørsel, er falske. I hvert fald virker de overhovedet ikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Carnews China.

Flere ejere har opdaget, at der slet ikke bliver ledt luft gennem indtagene. En video viser, hvordan et stykke papir bliver siddende ubevæget, selv når der blæses luft på fronten af bilen. Det har fået kineserne til at vende sig mod techgiganten i vrede.

Ifølge reklamemateriale skulle kølerhjelem både give ekstra downforce og køling under kørsel. Men nu har Xiaomi indrømmet, at det hele mest handlede om udseendet. Virksomheden siger, at kulfiberhjelmen kun “delvist leverer luftgennemstrømning og ekstra køling”.

Xiaomi har tilbudt 2.700 kroner i kompensation til de ejere, der har købt den famøse kølerhjelm. De kan også vælge at bytte til en almindelig kølerhjelm i aluminium.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men mange af ejerne har dog intet til overs for den løsning. De vil både have en ny kølerhjelm og det fulde beløb for kulfiberforfalskningen tilbage.

Flere kalder ligefrem Xiaomis tiltag for vildledende, og siger at de aldrig ville have valgt kulfiberhjelmen, hvis de havde vidst, at luftindtagene var falske.

Ny kritik efter tidligere hestekræfte-skandale

Xiaomi SU7 Ultra kører på den måde ind i endnu en skandale.

Artiklen fortsætter efter videoen:

For nylig blev Xiaomi nødt til at give 648 hestekræfter tilbage til visse kunder, efter at en opdatering havde låst dem.

Bilen skulle have haft 1.598 hestekræfter, men det viste sig, at man kun fik adgang til alle kræfter, hvis man gennemførte en test på bane, som Xiaomi skulle have betaling for.

Mange følte sig snydt og kritiserede det faktum, at Xiaomi løj om det forhold, da kunderne købe og fik leveret deres biler.

Mere efter annoncen:

Problemerne med kulfiberhjelmen har pustet nyt liv i utilfredsheden. Flere bloggere og bilinteresserede i Kina har lavet egne tests af luftindtagene og konkluderet, at luftindtagene ikke er til for andet end syns skyld.

En gruppe SU7 Ultra-ejere har i en samlet erklæring sat ord på deres utilfreds med svindlen.

“Uanset om det er falsk reklame eller dårlig kommunikation fra Xiaomi, bør virksomheden tage ansvar for sine fejl i stedet for at flytte byrden over på forbrugerne.”

Mere efter disse links:

Xiaomi har endnu ikke meldt ud, om man vil bøje sig for bilisternes krav eller komme med et nyt bud på, hvad ejerne kan få i kompensation for svindelnummeret.

Xiaomi SU7 Ultra under lup fra bilkøbere

Xiaomi er bedst kendt for mobiltelefoner. Bilprojektet SU7 Ultra er kinesernes første forsøg på at konkurrere med mere etablerede elbilproducenter som Tesla.

Men starten har været problemfyldt. Først blev der sat spørgsmålstegn ved motorydelsen og omgangstider på Nürburgring, og nu er det bilens designkomponenter, der får kritik.

Mere efter annoncen:

De mange udfordringer får nu flere kunder til at stille spørgsmålstegn ved Xiaomis tilgang til gennemsigtighed. Både med funktioner, ydelse og i kommunikationen.

Virksomheden har ikke meldt noget ud, om hvorvidt man på baggrund af kritikken vil ændre fremtidige modeller. Det står dog klart, at flere kunder har mistet tilliden.

Xiaomi har heller ikke offentliggjort salgstal for SU7 Ultra. Men sagen med den falske kulfiberhjelm kan få betydning for salget fremover.

Kineserne har desuden meldt ud, at man vil til Europa og dermed Danmark med bl.a. SU7. Salget kan dog blive ruineret af mærkets egne skandaler.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også