Volvos søstermærke Zeekr, der vil til Danmark, er sat til salg for 39 milliarder kroner. Køberen er allerede fundet.
Bilproducenten Geely Holding har fremsat et officielt bud på at opkøbe hele elbilmærket Zeekr, der er et af de nyeste søstermærker til Volvo Cars.
Geely ejer i forvejen 65,7 procent af Zeekr. Men med det nye bud på bordet vil kineserne altså have det hele.
Mærket er gået fra nul til over 100.000 solgte elbiler på blot få år. Og efter planen etablere man sig i Danmark i løbet af 2025.
Aktierne i Zeekr er noteret på børsen i New York. Og nu får aktionærerne ét valg, der kort og godt kun er en løsning på.
Geely mener nemlig, at Zeekr er lige godt 40 milliarder kroner værd. Hvis ikke aktionærerne vil have de kontante beløb, kan de konverterer deres Zeekr-beholdning til aktier i Geely Automobile Holding.
Zeekr er allerede solgt fra en gang
Zeekr har en væsentlig del af sin designafdeling og produktudvikling placeret i Gøteborg, Sverige. Men alt produktion foregår hjemme i Kina.
For nylig fusionerede Zeekr med et andet bilmærke under Geely-paraplyen, Lynk & Co. Det skridt var en del af en større strategi fra Geelys side, som i forvejen har givet Volvo penge for netop Lynk & Co. Læs mere om det her.
Målet er at skabe stærkere enheder og udnytte synergier på tværs af koncernen. Opkøbet af Zeekr ses som et led i den proces.
Li Shufu, hovedejer af Geely Group mener, at det hele er en ren win-win-situation fore alle parter.
– I tråd med Taizhou-erklæringen vil den fortsatte integration af Geelys bilforretning skabe større teknologiske synergier, lyder det noget forblommet i en erklæring fra Li Shufu
Geelys fremtidsudsigter
Ifølge Li Shufu vil integrationen “øge rentabiliteten for alle koncernens beholdninger.”
Han beskriver løsningen som fordelagtig for flere parter.
– Den her win-win-løsning tilbyder Zeekr-aktionærerne en præmie for deres beholdinger af aktier, siger han.
Løsningen giver også “langsigtet værdi for nye og eksisterende Geely Auto-aktionærer,” ifølge Li Shufu.
Kun med kontrol over Zeekr mener Geely sig tilsyneladende i stand til at blive en dominerende stemme i bilindustrien.
Moderselskabet har tidligere opslugt hele Polestar, som Volvo allerede sidste år solgte fra. Dog håber de svenske kinesere, at Polestar kan blive en form for redning.
Volvo har nemlig mere end svært ved at se sig ud af, hvad en ny fabrik i Slovakiet skal bruges til. Her håber den tilbagevendende direktør Håkan Samuelsson, at Polestar eller andre Geely-mærker kan rykke ind på nogle af de kommende samlebånd.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]