Japanerne går i Volvos fodspor – målet om ingen ulykker med dødelig udgang koster dog pænt mange penge.
Mazda er klar til at bruge penge. Rigtig mange penge. På elbiler og sikkerheden i dem. Det fortalte mærkets administrerende direktør Akira Marumoto på et pressemøde tirsdag i denne uge.
Helt præcist har Mazda sat 10,6 mia. dollars svarende til 76,6 mia. danske kroner af til udviklingen af nye elbiler. Det hele kan, siger Mazda opdeles i tre faser. Men det betyder ikke et farvel til fossilbilen. Mazda vil sælge både diesel- og benzinbiler i både fase et og to, mens man arbejde hen mod en produktion af elbiler i større skala fra 2028.
LÆS OGSÅ: Mazda: Wankelmotoren vender tilbage næste år
Derudover vil mærket investere massivt i sikkerhed og relaterede teknologi. Helt tilbage i 2013 sagde Volvo, at ingen måtte dø i en ny model fra mærket senest i 2020. Mazdas tidshorisont er lidt længere. Nemlig 2040. Men målet er det samme. Gennem udvikling af avancerede sikkerhedssystemer er det målet, at ingen må omkomme i en ny Mazda til den tid.
Mazdas direktør holdt dog samtidig fast i, at mærkets biler fortsat skal være sjove at køre. I den sammenhæng talte han varmt om den lille MX-5. Dog uden at komme ind på modellens fremtid.