Japanerne går i Volvos fodspor – målet om ingen ulykker med dødelig udgang koster dog pænt mange penge.
Mazda er klar til at bruge penge. Rigtig mange penge. På elbiler og sikkerheden i dem. Det fortalte mærkets administrerende direktør Akira Marumoto på et pressemøde tirsdag i denne uge.
Helt præcist har Mazda sat 10,6 mia. dollars svarende til 76,6 mia. danske kroner af til udviklingen af nye elbiler. Det hele kan, siger Mazda opdeles i tre faser. Men det betyder ikke et farvel til fossilbilen. Mazda vil sælge både diesel- og benzinbiler i både fase et og to, mens man arbejde hen mod en produktion af elbiler i større skala fra 2028.
LÆS OGSÅ: Mazda: Wankelmotoren vender tilbage næste år
Derudover vil mærket investere massivt i sikkerhed og relaterede teknologi. Helt tilbage i 2013 sagde Volvo, at ingen måtte dø i en ny model fra mærket senest i 2020. Mazdas tidshorisont er lidt længere. Nemlig 2040. Men målet er det samme. Gennem udvikling af avancerede sikkerhedssystemer er det målet, at ingen må omkomme i en ny Mazda til den tid.
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!
Mazdas direktør holdt dog samtidig fast i, at mærkets biler fortsat skal være sjove at køre. I den sammenhæng talte han varmt om den lille MX-5. Dog uden at komme ind på modellens fremtid.