Læserbiler: Vi besøger unik dansk GT-R-samling

3 X GT-R: NISSAN SKYLINE R33 GT-R V-SPEC ÅRG. 1995 - NISSAN SKYLINE R34 GT-R V-SPEC ÅRG. 1999 - NISSAN GT-R ÅRG. 2009. Foto: Peter Falk Photography

Nej, det er ikke den nedadgående sol, der blændende bilder dine øjne noget ind. Peter fra Nykøbing Mors ejer landets mest ikoniske Nissan GT-R samling – vi viser den her!

NB: Halløj! Artiklen, du nu skal til at læse, blev første gang trykt i Boosted Magazine nr. 33. Det var i oktober 2016.

DET ER ikke en Skyline! Inden dit blodtryk nærmer sig et eksplosionsfarligt niveau, vil vi dog lige berolige. Hvad der er blevet af Skyline-navnet, skal nok dukke op senere i disse spalter.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




2009-udgaven var den første nye GT-R. Nissan har for nyligt præsenteret bilens første markante facelift.

Det ypperste i Nissan-sprog hedder i dag blot GT-R. Men det er ingen skidt ting. Den 6-benet VR38-motor er et mesterværk, der bygges i hånden af udvalgt personale på fabrikken i Yokohama.

I 2009 blev de første eksemplarer sat sammen med resten af bilen 165 kilometer væk i byen Kaminokawa. Danske Peter Høgh har én af disse, og den er hvid. Faktisk har han tre. For nøglerne til to af GT-R’ens forfædre med det mægtige Skyline-navn er også Peters.

Kabinen ligner et forvokset Playstation-spil. Men alt har en funktion, der er nødvendig med så mange kræfter.
VR38-motoren gemmer på 600 hk. Snart er 950 af slagsen dog til rådighed for Peter.

ENGLAND TUR/RETUR
Men han ved godt, at GT-R’en aldrig bliver samlerobjekt af samme kaliber som sine forfædre.

  – GT-R’en bruger jeg til hverdag, og alene i år har den vel kørt 25.000 kilometer, fortæller Peter.

Tilsvarende kørebillede skal du lede længe efter biler til, for at kunne genskabe. Peters samling er unik.

Med det antal kilometer under vesten kan det godt begynde at føles som om, de 600 heste under hjelmen sover lige lovligt mange af døgnets timer væk. Derfor har Peter besluttet at sende bilen en tur forbi de engelske tunere Severn Vally Motorsport.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Når bilen får dansk asfalt under hjulene igen, er der sammenlagt 950 hk til at trække læsset. Endnu flere, hvis bilen kunne få lov at drikke benzin med højere oktantal end muligt i Danmark.

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk