Robert Freund har bygget en Tesla Model S med en 9,3-liters V8-motor og to turboer – nu kører bilen med i nogle af USA’s vildeste dragrace-løb.
Ved første øjekast ligner det en helt almindelig Tesla Model S. En elbil uden meget postyr. Men så snart motoren starter, er illusionen brudt.
Teslaen lyder ikke som en elbil. Den larmer som en monstertruck.
I motorrummet ligger en 9,3-liters V8 med to turboladere. Elmotoren er væk. Manden bag idéen er Robert Freund.
Ifølge ham selv begyndte det hele som et forsøg på at bygge noget lidt anderledes.
I dag har den tidligere elbil over 1.700 hestekræfter. Og Robert har ikke tænkt sig at stoppe der.
– Vi ved, der er mellem 400 og 500 hestekræfter mere at hente, siger han.
Motoren er en klassisk Big Block fra Chevrolet. Den er udstyret med dele fra flere amerikanske tuningfirmaer.
Gearkassen er en tretrins automatgearkasse, som er bygget til at holde til den brutale kraftoverførsel.
Tesla-karosseriet var egentlig tænkt som donorbil. Elmotoren skulle bruges i en gammel Ford Mustang.
Men planen blev droppet, og i stedet opstod ideen om at vende projektet på hovedet.
Robert og hans team fjernede al den elektriske teknologi. I stedet monterede de en stor V8 med turboladere og ny transmission.
Chassiset er også bygget om. Den store motor kræver plads og en bedre vægtfordeling. Derfor er den monteret lavt i motorrummet.
– Vi begyndte med at bygge noget til gaden. Nu er det en dragrace-bil, der stadig kan køre på vejene, siger Robert.
Tesla Model S med benzinmotor og turboer
Turboerne er ikke store. Men netop derfor reagerer motoren hurtigt, siger Robert.
Det gør bilen velegnet til både dragrace og såkaldte “drag-and-drive”-løb, hvor deltagerne også kører på offentlig vej mellem banerne.
Vægten ligger omkring to tons med føreren i bilen. Alligevel er målet at køre kvartmilen – cirka 402 meter – på omkring 8,4 sekunder.
Det er hurtigere end næsten alle serieproducerede biler. Projektet har fået meget opmærksomhed – også fra Tesla-fans.
Ifølge Robert var frygten, at elbil-entusiasterne ville være vrede over, at en Model S er blevet ombygget med forbrændingsmotor.
Men reaktionerne har været overraskende positive.
– Folk synes faktisk, at det er ret fedt. Mange siger, at den lyder bedre og ser bedre ud. Og så bliver de bange, når man trykker speederen i bund, siger Robert Freund.
Klar til Sick Week 2025 med ombygget Tesla
Den ombyggede Tesla deltager i år i løbet Sick Week 2025 i USA.
Det er et af de hårdeste “drag-and-drive”-løb i verden. Robert har tidligere stillet op i det kendte Hot Rod Drag Week.
Målet er at presse endnu flere kræfter ud af V8-motoren. Med ny knastaksel og større turboer kan bilen måske nå op mod 2.200 hestekræfter. Men det kræver støtte fra en sponsor, lyder det.
Teslaen er altså ikke længere en elbil. Den er blevet til en hardcore racer med benzin og turbo.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]