Kan man trække en brænder i sjette gear? Ork, ja. Intet problem . I hvert fald ikke i verdens hurtigste bil.
Koenigsegg Jesko er ikke som bilen er flest. Og det er ikke kun, fordi den vanvittige vogn ikke bygges i mere end 125 eksemplarer. Og så er den på papiret verdens hurtigste bil.
For en bil med 1.625 hestekræfter er en brænder i sjette gear til gengæld verdens mindste problem. Det har fabrikken netop ‘bevist’ med en ny videosnas på de sociale medier.
Motoren, en 5-liters V8’er med dobbelte turboer, trækker i øvrigt Jesko’en til en tophastighed på 500 km/t. Altså hvis asfalten er lang nok.
Og ikke nok med det. Svenskerne har udstyret Koenigsegg Jesko med verdens hurtigste gearkasse. Hvilket kun gør brænderen endnu mere imponerende. På den måde er sjette gearet fundet på få sekunder, mens bilen bare flår sine dæk fra hinanden.
– Burnout? – Jesko: YES!, lyder det kortfattet i beskrivelsen til videoen, som fabrikken fra Ängelholm har lagt på Instagram.
Hvad Jesko Absolut, der er bilens fulde navn, har vi omvendt stadig til gode at se. For godt nok siger svenskerne, at den kan skyde en topfart på 500 km/t. Men indtil videre er det kun Bugatti ‘der har noget at have det i’.
I 2019 kørte mærkets testkører 490 km/t i Chiron Super Sport 300+. Mens den åbne udgave, kaldet Mistral – nåede en tophastighed på 454 km/t.
I et interview med Top Gear mere end antydede Mate Rimac, direktør for Bugatti, at mærket jagter den magiske grænse på 500 km/t.
– Kan vi sætte tallet fem foran hastighedsrekorden, lød det efter den åbne Mistral var kommet tilbage som den hurtigste cabriolet i verden.
Dermed ligger bolden på Koenigseggs banehalvdel. Spørgsmålet er, om svenskerne tør sparke til. Sikkert er det i hvert fald, at mindst én anden Koenigsegg kommer til Danmark – nærmere bestemt Langeland – inden for længe. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: