Det nye, amerikanske bilmærke Vittori har afsløret verdens første, AI-genererede superbil. Bilen, Turbio, har 1.110 hestekræfter, men er designet af mennesker.
Et nyt, amerikansk bilmærke, Vittori, har løftet sløret for, hvad de kalder verdens første AI-genererede superbil.
Bilen, der har fået navnet Turbio, yder 1.110 hestekræfter og er en hybrid med V12-motor.
Men på trods af den markedsføring, er bilen ikke udelukkende designet af kunstig intelligens.
Bag det nye mærke står en række prominente navne. Det er dog ikke lykkedes Vittori at bygge en bil udelukkende ved hjælp af kunstig intelligens.
Langt fra, endda.
Designet af legendariske Pininfarina
På trods af markedsføringen som en “AI-hyperbil”, er det virkelige designarbejde blevet udført af mennesker.
Og det er ikke hvem som helst.
Vittori har hyret det legendariske, italienske designhus Pininfarina til at stå for bilens linjer.
Pininfarina er kendt for at have designet nogle af historiens smukkeste biler, især for Ferrari. Men vidste du, at designhuset også står bag noget så ordinært som Hyundai Matiz?
At AI-design ofte er en blanding af allerede kendte designs, er tydeligt at se på Vittori Turbio. Resultatet er dog elegant, omend ikke banebrydende.
V12-hybrid med 1.110 hestekræfter
Mens AI altså ikke har stået for designet, har den heller ikke haft indflydelse på valget af motor.
Her har Vittori i stedet hyret en anden italiensk specialist, Italtecnica, til at udvikle en 6,8-liters V12-motor.
Benzinmotoren driver baghjulene. Den arbejder sammen med en elmotor på forakslen, hvilket gør Turbio til en firehjulstrukken hybrid.
Den samlede systemydelse er på 1.110 hestekræfter.
Det er nok til at sende bilen fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder.
Så hvor er AI-delen?
Ifølge Vittori er kunstig intelligens blevet brugt i selve byggeprocessen. AI er blevet brugt til at udføre komplekse beregninger, der ligger bag de 3D-printede dele.
Dele, der skal gøre karosseriet stivere uden at det koster på vægten.
Der vil kun blive bygget 50 eksemplarer af Vittori Turbio, og prisen forventes at blive et syvcifret beløb i dollars.
Debatten om brugen af AI i bildesign er intens.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Mercedes’ designchef, Gorden Wagener, kaldt 99 procent af alt AI-design for “rent lort“. Han mener ikke, at teknologien kan skabe noget originalt eller ikonisk.





