Det skal være slut med kinesiske elbiler til eksempelvis hjemmeplejen. Det mener Venstre i hvert fald. Flere partier ser positivt på idéen.
Venstre ønsker at indføre restriktioner på offentlige myndigheders indkøb af elbiler produceret i Kina.
Partiet forbuddet med, at man bekymret for datasikkerheden i bilerne. Ifølge Venstre kan data fra kinesiske biler ende i den kinesiske stats hænder. Partiet mener, at de nuværende EU-regler for offentlige udbud favoriserer kinesiske producenter.
Det skriver Berlingske.
SF, Konservative og Liberal Alliance har udtrykt interesse for Venstres forslag. Inden et lovforslag fremsættes, skal det diskuteres med erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Venstres finans- og økonomiordfører, Hans Andersen, fremhæver, at kinesiske biler udgør et datasikkerhedsmæssigt problem.
Både de privat- og offentligt ejede biler der er et problem
Partiet foreslår, at udbudsreglerne ændres, så kinesiske elbiler ikke kommer i betragtning ved offentlige udbud, medmindre der er sikkerhed for, hvor data fra bilerne ender.
Hans Andersen er bekymret for, at data fra både offentlige og privat-ejede biler kan flyde i retningen af den kinesiske stat.
EU’s udbudsregler, der sikrer fri konkurrence, stiller krav om gennemsigtighed og ligebehandling.
Offentlige myndigheder har ret til at fastsætte kriterier for udbud, såsom forholdet mellem pris og kvalitet, rækkevidde eller ergonomi.
Kriterier, der direkte udelukker visse nationaliteter eller firmaer, er ikke tilladte. Dog kan kriterier om datasikkerhed i princippet anvendes.
Socialdemokratiets erhvervs- og finansordfører, Benny Engelbrecht, kalder Venstres forslag for ”sympatisk”.
Han påpeger, at EU fastsætter rammerne for udbudsreglerne, og at diskussionen skal foregå i EU. Benny Engelbrecht mener, at det er fornuftigt at undersøge mulighederne inden for dansk lovgivning for at sikre, at sikkerheden bliver taget i betragtning.
Han mener, at partiet med regeringensmagten villig til at drøfte emnet nærmere.
Kinesiske BYD er den største leverandør af elektriske biler til danske kommuner. I 2024 har BYD vundet udbud på omkring 500 biler. Diskussionen om datasikkerhed og kinesiske biler finder sted i en tid, hvor elbiler generelt er i stigende udbredelse.
Elbiler, der genererer og overfører store mængder data, gør at sikkerhedsspørgsmålet er i stigende grad relevant.
Offentlige indkøb af elbiler forudsætter grundige overvejelser. De offentlige myndigheder vil formentlig inddrage datasikkerhed i udbudsmaterialet til indkøb af den type biler.
Offentlighedens opmærksomhed på sikkerheden ved elbiler vil kunne påvirke regulativerne om elbiler i fremtiden. Det er da heller ikke kun herhjemme, at det er bekymrede panderynker, når det kommer til indkøb af kinesiske biler.
I Sverige advarer en professor i cybersikkerhed direkte mod at fortælle hemmeligheder i Volvo-modeller, der er bygget efter at mærket kom på kinesiske hænder. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: