Når man ikke har råd til en Koenigsegg Jesko, hvad gør man så? Hugger en gammel Toyota til 700 kroner og bruger motoren, selvfølgelig.
I Vietnam har en gruppe venner bygget deres egen udgave af en Koenigsegg Jesko. Vennerne havde ikke økonomien til at skaffe en ægte Koenigsegg Jesko, der koster omkring 23 millioner kroner.
Så de måtte starte helt fra 0 med både motor, gearkasse og karosseri.
Projektet tog et år at komme i mål med. Vennerne startede med at bygge en stålramme. Derefter dækkede de rammen med ler, som de efter bedste evne har formet som en Jesko.
Bearbejdningen af leret var en langsommelig proces, men resultatet var en model, der har en vis lighed med den ægte vare.
Da leroverfladen var tilfredsstillende glat, påførte de spraymaling. Malingen havde den funktion, at den gjorde leret mindre klistret, da det efterfølgende skulle dækkes med glasfiber.
Efter at glasfiberen var tørret, kunne bilens paneler sættes på.
Under kølerhjelmen skal man kigge langt efter et monster af en V8-motor med dobbelte turboer.
I stedet ligger der en noget mere ydmyg 1,8-liters Toyota-motor mellem forhjulene. Motoren stammer fra en gammel Toyota, som de købte for 100 dollars svarende til lidt mere end 700 kroner. En af vennerne fortalte, at sælgeren af bilen var vanskelig at handle med.
Den hjemmebyggede hyperbil blev lakeret rød og fik døre, der åbner på samme måde som en rigtig Jesko.
Interiøret blev også designet med inspiration fra den originale model. Det er dog tydeligt, at der er anvendt billige materialer og en pokkers masse plastik i kabinen.
Efter bilen stod færdig, testede vennerne deres Koenigsegg i trafikken. Selvom den ikke har samme motorkraft som den ægte Jesko med 1.600 hestekræfter, er Toyota-motoren tilstrækkelig.
Eller – bilen kan i hvert fald bevæge sig.
Hele byggeprocessen kan ses i en video, som vennerne har strikket sammen og lagt på YouTube.
De har tidligere bygget deres egne udgaver af alt fra Pagani Huayra over Ferrari LaFerrari til Bugatti Chiron.
Læs flere artikler efter annoncerne: