Elbiler er ikke involveret i flere ulykker end andre biler. Heller ikke selvom elbilerne er mere stรธjsvage, mener Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet mener ikke, at elbiler udgรธr en รธget fare i trafikken pรฅ trods af deres stรธjsvage natur.
Tanken om, at elbiler pรฅ grund af mindre stรธj skulle vรฆre mere farlige for cyklister og fodgรฆngere, betegnes som en myte.
Ifรธlge en analyse fra Vejdirektoratet er elbiler og plug-in-hybridbiler ikke mere involveret i trafikulykker end andre biler.
Det skriver myndigheden i en pressemeddelelse.
Undersรธgelsen baserer sig pรฅ alle politiregistrerede trafikulykker med elbiler og plug-in-hybridbiler i tidsrummet fra 2019 til 2023.
I lรธbet af den periode var elbiler og plug-in-hybridbiler involveret i fem procent af alle ulykker med drรฆbte og tilskadekomne. Det drejer sig om 66 personskadeulykker.
Elbiler er ikke mere farlige end benzin- og dieselbiler
I den samme periode udgjorde elbiler og plug-in-hybridbiler omkring fem procent af alle biler pรฅ vejene.
Transportminister Thomas Danielsen (V) har i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet udtalt, at pรฅstanden om, at elbiler udgรธr en stรธrre fare for cyklister og fodgรฆngere, “er en en myte, som har talt imod en ellers positiv omstilling af den danske bilpark”.
– Det er en god nyhed, at elbiler ikke udgรธr en stรธrre fare for cyklister og gรฅende end andre biler. Det har ellers vรฆret en myte, som har talt imod en ellers positiv omstilling af den danske bilpark, siger ministeren.
Det er da ogsรฅ et faktum, at elbiler ‘siger’ mindre end biler med forbrรฆndingsmotorer, hvilket kan gรธre dem svรฆrere at hรธre for andre trafikanter.
Alligevel viser Vejdirektoratets analyse, at de ikke รธger risikoen for ulykker med cyklister og fodgรฆngere.
Siden 1. juli 2021 har EU-regler krรฆvet, at nye elbiler udsender en advarselslyd ved hastigheder op til 20 kilometer i timen.
Formรฅlet er at advare cyklister og fodgรฆngere. Vejdirektoratet har ikke undersรธgt effekten af denne kunstige lyd og ved ikke, om den opfanges af cyklister og fodgรฆngere.
I de undersรธgte ulykker var elbilerne i gennemsnit 1,7 รฅr gamle, mens plug-in-hybridbilerne var endnu nyere.
Til sammenligning var de รธvrige personbiler i gennemsnit 8,8 รฅr gamle. Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, pรฅpeger, at nyere elbiler ofte har mere avanceret sikkerhedsudstyr.
Ifรธlge Steffensen kan det forklare, at elbiler ikke har haft en negativ, men mรฅske snarere en positiv indvirkning pรฅ trafiksikkerheden.
En lignende konklusion er nรฅet i en undersรธgelse fra Norges statistiske bureau, Statistisk sentralbyrรฅ, der svarer til Danmarks Statestik. I slutningen af 2023 kom nordmรฆndene frem til, at elbiler ikke er overeprรฆsenteret i trafikulykker med skade pรฅ fodgรฆngere.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: