Vanvittig Lamborghini med 3.000 hk har sat hastighedsrekord

En turboladet Lamborghini Gallardo har sat ny hastighedsrekord på 804 meter-distancen. Også kendt som 'den halve mil'. Og det er gået VOLDSOMT stærkt.

En turboladet Lamborghini Gallardo har sat ny hastighedsrekord på 804 meter-distancen. Også kendt som ‘den halve mil’. Og det er gået VOLDSOMT stærkt.

Den pågældende Gallardo ejes af Gidi Chamdi – et kendt ansigt i dragracing-miljøet i USA.

Bilen blev for et par år siden bygget om af de gale tunere fra Underground Racing. Her fik de svimlende 3.000 hestekræfter ud af den 5,2-liters V10-motor. Hvilket allerede i 2016 var nok til den første ‘half mile’-rekord. Dengang stod der 392 km/t på speedometeret, da Lamborghini’en fløj over målstegen.

Siden har Underground Racing skiftet deres fokus til søskendebilerne Lamborghini Huracan og Audi R8. Men da Gidi Chamdi fik nys om, at en anden Gallardo-ejer jagtede samme hastighed og mere til, kunne han ikke lade rekorden smutte. Derfor har hele drivlinjen i den hårdtpumpet italiener fået sig endnu en opstrammer.



Og ved Shift Sector-ræset, som fornyelig blev kørt i Texas i jagten, valgte Chamdi at teste bilen til sit yderste i jagten på en ny rekord. Som det er med den slags løb, er det gennemsnitshastigheden der tæller.

Kørte på gadegodkendte dæk
Og i løbet af dagen fløj Chamdi over målstegen mange gange.  Første gang gik det med 388 km/t, så blev det til 401 km/t. Men da selv det ikke var nok, røg Chamdi i bilen endnu engang. Her kørte han både et fjerde og femte gennemløb med henholdvis 405 km/t og 407 km/t.

Nok til at Lamborghini’en kunne slå sin titel som ‘verdens hurtigste Gallardo’ på plads. Endda med solid margin til den tidligere rekord. Den nye rekordhastighed bliver endnu mere imponerende af det faktum, at den blev kørt hjem på Toyo R888R-dæk. Et dæk godkendt til gadebrug.

Kun en håndfuld andre biler kørt 402 km/t – eller 250 miles i timen som amerikanerne siger – på samme distance. De gælder blandt andet den Audi R8, som Underground Racing har skruet to turboer på.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk