Efter en lang retssag har Ankeretten givet Oslo Kommune medhold. Hanne Bjerknes må nu ikke længere parkere eller bruge sine elbilopladere på sin egen grund.
Hanne Bjerknes har tabt en principiel sag i den norske ankeret. Hun må nu acceptere et parkeringsforbud på sin egen grund.
Et forbud som Oslo kommune hele tiden har holdt fast. Afgørelsen forhindrer Hanne Bjerknes i at bruge sin private parkeringsplads.
Familien Bjerknes flyttede til et område uden for Oslo centrum i slutningen af 1980’erne. De har boet der lige siden. De planlagde at blive gamle i huset.
Kommunen opfordrede dem i starten af 1990’erne til at anlægge parkeringspladser. Det skulle ske på en del af deres egen grund. Familien betalte selv for arbejdet.
Parkeringspladserne er blevet moderniseret over tid. Der er nu også installeret elbilopladere. Det giver familien mulighed for at lade deres biler hjemme.
Men så ændrede situationen sig markant. Oslo kommunes byplanlægningsansatte besluttede at indføre et parkeringsforbud. Forbuddet gjaldt hele gaden.
Parkeringsforbud rammer privat ejendom
Fordi familiens grund går helt ud til vejen, blev deres private pladser også omfattet. Forbuddet gælder altså også på Hanne Bjerknes’ egen matrikel. Det kom som en overraskelse for familien.
Kommunen henviste dem i stedet til at parkere langs en offentlig vej. Den ligger et stykke væk fra huset. Der er dog ofte fyldt op med biler.
Desuden er der ingen mulighed for at oplade elbiler på den offentlige vej. Det skaber praktiske problemer for familien Bjerknes. De er afhængige af opladning hjemme.
Hanne Bjerknes var uenig i kommunens afgørelse. Hun tog sagen til landsretten. Her fik hun i første omgang medhold.
Oslo Kommune valgte dog at anke dommen. Sagen kom derfor for Ankeretten. Her faldt afgørelsen anderledes ud.
Ankeretten giver kommunen ret
Dommerne i Ankeretten var enige med kommunen. Hanne Bjerknes må ikke længere parkere på sin egen grund. Retten lagde vægt på vejens status.
Ankeretten skriver i kendelsen:
– Parkeringsforbuddet langs vejen gælder for hele vejstrukturen.
– At dele af området er underlagt privat ejendomsret ændrer ikke ved, at der er tale om offentlig vej.
Retten mener heller ikke, at kommunens tidligere opfordring ændrer noget.
– Det giver ikke anledning til at påstå, at man senere er forhindret i at sætte skilte op om, at parkering er forbudt, skriver Ankeretten.
Kommunen har derfor helt ret i til og i det, de nu gør over for bilisterne.
Hanne Bjerknes er skuffet over dommen.
– Der er ingen som helst fakta, der tyder på, at vores parkeringspladser ville hæmme trafikken, siger hun til Motor.no.
Især økonomisk synes Hanne Bjerknes, at hun har fået en gevaldig lussing.
– Vi har selv betalt opførelsen af parkeringspladserne og registreringen. Det kostede os mange penge.
Som konsekvens af dommen skal Hanne Bjerknes nu betale sagens omkostninger. Hun skal også betale de parkeringsbøder, hun har modtaget på sin egen grund. Det er en betydelig udgift.
Familien overvejer nu situationen.
– Vi er nødt til at lade det synke ind, mens vi overvejer, om det er muligt at anke til Højesteret, siger Hanne Bjerknes.
En anke til Højesteret kræver særlig tilladelse.
Parkeringsregler og bøder kan være en jungle for bilejere. Men det kan det faktisk også være for parkeringsselskaberne. Nogle gange så meget at de faktisk bryder loven. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]