VAG-chef: VW skal dele med mere med Skoda og Seat

Foto: Volkswagen PR

I fremtiden skal flere bil fra VAG-konceren være som bybilerne VW UP, Skoda Citigo og Seat Mii.

VAG-gruppen har mange mål i disse dage. Et er kun af sælge elbiler i 2035. Et andet er gøre det nemmere over hele linjen. Fremover skal endnu flere biler fra koncernens mærker dele endnu mere teknik end i dag.

Det fortæller Volkswagen-direktør Thomas Schaefer til finansmediet Bloomberg.

– Før i tiden brugte vi for meget tid på at differentiere os (mærkerne, red.) fra hinanden. Konkurrencen skal foregår eksternt og ikke internt i koncernen, sagde han.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ifølge VW-chefen skal de tre mærker fremover dele endnu mere med hinanden, sådan så der kun er forskelle at spore, når det kommer til design. Et andet eksempel er forskellene – eller rettere fraværet af samme – mellem VW Polo, Seat Ibiza og Skoda Fabia.

Passat og Superb bliver det samme
Strategien med at dele endnu mere teknik forventes også at gælde de næste udgaver af Volkswagen Passat og Skoda Superb. Produktionen af begge modeller skal endda foregå på den samme fabrik – nemlig i Slovakiet. Dermed stopper Passat-produktionen i Tyskland, hvor den ellers har haft hjemmesiden modellens fødsel i 1973.

Ses vi til Auto Show?


Samlet set står VW, Skoda og Seat for 80 procent af VAG-gruppens salg på global. Og idéen med at trække de tre mærker tættere sammen sker af én altoverskyggende grund – penge.

Der skal spares på omkostningerne i VAG-gruppen. Faktisk regner koncernen med at kunne effektivisere med hele 20 procent ved at ‘skære’ i produktionen på den måde.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




“Efterlader” premium-mærkerne
Her vil den kvikke læser nok have bemærket, at Thomas Schaefer ikke har nævnt hverken Audi, Bentley, Lamborghini eller Porsche. Det indikerer, at mærkerne – modsat VW, Seat og Skoda – efterlades med en vis grad af selvbestemmelse. Både teknisk og designmæssigt.

Årsagen? Disse mærkers profit er ganske enkelt større pr. bil. Et godt eksempel på den større selvbestemmelse skal vi ikke længere tilbage end til januar måned for at finde. Her betalte Porsche 774 millioner kr. til Volkswagen for at komme ud af det fælles Artemis-elbilsprojekt.

Porsche fik altså lov til at gå sine egne veje. Med Thomas Schaefers udmelding havde Volkswagen næppe fået lov til det samme. Bare den anden vej rundt.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk