Biler er sjældent nogen god investering. Men BMW i7 er alligevel en særdeles dårlig investering. En meget uheldig ejer må æde, at 700.000 kroner er væk.
En svensk BMW i7 elbil har sat en ny, nedslående rekord. Bilen har tabt over 715.000 danske kroner i værdi. Det skete på blot to år. Det er det største værditab registreret i Sverige for en elbil.
Det svenske medie Vi Bilägare der har bemærket det rekordstore tab. Den specifikke BMW i7 havde kun kørt 10.950 kilometer, da den blev solgt som brugt.
Nyprisen for luksusbilen var cirka 1,41 millioner danske kroner. Den blev solgt brugt for ‘bare’ 682.500 kroner.
Det betyder et værditab på over 63,5 danske kroner pr. kørt kilometer. Selv i de nye bilers del af gamet er det en ekstremt høj afskrivning.
Den tidligere rekordholder var en elbil fra mærket Hongqi. Den bil tabte omkring 45 danske kroner per kørt kilometer. BMW’en overgår altså det tal markant.
Markant værditab rammer især dyre elbiler
Værditabet på elbiler har generelt været stort den seneste tid. Mange ejere har oplevet et fald i bilens værdi.
For bare tre år siden var situationen anderledes. Dengang var brugte elbiler ofte dyrere end nye. Det skyldtes begrænset udbud og lang ventetid. Men markedet har ændret sig hurtigt.
Nu er der et større udbud af både nye og brugte elbiler. Samtidig er priserne på benzin og diesel faldet fra tidligere høje niveauer.
Det er især de dyreste elbiler, der rammes hårdest af værditab. Det viser eksemplet med BMW i7 tydeligt.
Gode muligheder på markedet for brugte elbiler
Den store afskrivning har dog en positiv side for nogle. Dem der overvejer at købe en brugt elbil, kan gøre en god handel.
Sammenlignet med nyprisen er der store besparelser at hente. Flere luksuriøse modeller har tabt store summer.
Værditab på omkring 450.000-500.000 kroner er set på flere modeller. Det gælder biler fra mærker som BMW, Porsche og Audi.
Det betyder, at man kan købe en brugt, eksklusiv elbil med mange muskler for relativt små penge. Prisen kan være på niveau med en helt ny Tesla Model 3 eller Model Y.
Markedet for brugte elbiler tilbyder altså muligheder for at få meget bil for pengene. Men for de første ejere gør udviklingen ondt.
Da Tesla i marts 2022 begyndte at sænke prisen på nye biler med flere hundredtusinde kroner, gjorde det ondt på flere Boosted-læsere.
På få dage hørte redaktionen fra flere, der havde mistet op mod 250.000 kroner fra den ene dag til den anden.
Flere bilister herhjemme begyndte også at bemærke, at de i hvert fald teknisk set er insolvente i ellers helt nye elbiler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]