Trump-regeringen lรฆgger op til, at den forhadt start-stop-funktion skal forbydes i USA. Allerede nu opfordres bilmรฆrkerne til at udfase knappen.
En markant รฆndring kan vรฆre pรฅ vej mod bilejerne i USA. Trump-regeringen overvejer et forbud mod den velkendte start/stop-knap i biler.
Lee Zeldin, der er chef for Miljรธstyrelsen (EPA), har opfordret bilproducenter til at afskaffe funktionen. Teknologien, som Toyota var blandt de fรธrste til at implementere, mรธder nu politisk modstand.
Lee Zeldin lรฆgger ikke skjul pรฅ sin holdning til start/stop-systemet. Han mener, at funktionen for mange bilister ikke er andet end et irritationsmoment. Chefen for miljรธmyndigheden har delt sin utilfreds med systemet pรฅ X – det tidligere Twitter.
Her beskrev Zeldin teknologien som noget, hvor bilen “dรธr ved hvert rรธdt lys”.
Han tilfรธjede, at det er, hvad er sker “sรฅ virksomheder kan fรฅ et klimadeltagelsestrofรฆ”.
Zeldin fortsatte sin kommentar pรฅ X.
– EPA godkendte det, og alle hader det, sรฅ vi fikser det, skrev han.
Indtil nu har EPA ellers anbefalet bilmรฆrkerne, der bygger og importerer biler i/til USA, at integrere start/stop-funktionen.
Den nye udmelding fra Zeldin signalerer et politisk skifte. Det kan fรฅ konsekvenser for fremtidige bilmodeller.
Miljรธhensyn kontra irritation ved start/stop
Start/stop-systemet er designet til at spare brรฆndstof. Nรฅr bilen holder stille, slukker motoren automatisk. Det reducerer unรธdig tomgang.
Funktionen har en positiv effekt pรฅ bรฅde pengepungen og miljรธet. Ved at mindske brรฆndstofforbruget sรฆnkes oCO2-udslippet.
Det er en gevinst for luftkvaliteten, isรฆr i byomrรฅder.
Ifรธlge en undersรธgelse fra Battery Council International er potentialet stort. Organisationen anslรฅr, at start/stop-teknologien kan eliminere tรฆt pรฅ 10 millioner ton CO2 om รฅret.
Toyota introducerede en tidlig version af systemet tilbage i 1970’erne. Siden da er teknologien blevet mere avanceret og udbredt. Stigende miljรธkrav har fremskyndet implementeringen hos mange bilmรฆrker.
Mange bilister oplever dog funktionen som irriterende. Den konstante standsning og start af motoren kan fรธles forstyrrende. Det er netop den irritation, Lee Zeldin henviser til.
Regulering og bilproducenters fremtid
Lee Zeldins รธnske om at fjerne start/stop-funktionen er en del af en stรธrre dagsorden. Han har tidligere udtrykt et รธnske om at reducere antallet af regler, som bilindustrien i det hele taget skal rette sig efter.
Specielt de reguleringer, som bilmรฆrker, der bygger i USA. skal efterleve.
Donald Trump har ogsรฅ tidligere vist en lignende tilgang. I januar besluttede han, at fรธderale agenturer som EPA skal afskaffe ti eksisterende regler, hvis de รธnsker at indfรธre bare รฉn ny.
Ud over start/stop-systemet har Lee Zeldin ogsรฅ kritiseret andre miljรธtiltag. Han har truet med at ophรฆve Californiens delstatsbestemmelser.
De bestemmelser sigter mod et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler i staten inden for fรฅ รฅr. Faktisk allerede i 2035.
En sรฅdan ophรฆvelse ville vรฆre kontroversiel. Californien har ofte gรฅet forrest med strengere miljรธkrav. Landets folkerigeste delstat har lรฆnge stรฅet fast pรฅ, at fossilbilerne ikke bare skal udfases.
Men at i hvert fald de nye af dem skal forbydes. Siden har flere af de รธvrige delstater valgt at indfรธre lignende forbud.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]