En ny undersøgelse fra svenske Chalmers viser, at de lovpligtige advarselslyde i elbiler er svære at lokalisere, hvilket udgør en reel sikkerhedsrisiko.
Elbilers advarselslyd kan – selvom lovgivningen siger, de skal være der – skabe en ny og uventet fare i trafikken.
Det viser en ny undersøgelse fra Chalmers Tekniska Högskola i Sverige.
Her er man kommet til, at de lovpligtige AVAS-systemer (Acoustic Vehicle Alerting System) ikke fungerer optimalt. Det gør det svært for især fodgængere at afgøre, hvor en elbil befinder sig.
Elbiler er meget støjsvage ved lave hastigheder. Derfor er de udstyret med et system, der afspiller en kunstig lyd. Lyden skal advare bløde trafikanter som fodgængere og cyklister.
Uden en advarselslyd kan de lydløse biler være svære at opdage i bybilledet. Det udgør en potentiel risiko, især for personer med nedsat syn.
Forskere på Chalmers har testet tre forskellige typer af de såkaldte AVAS-signaler. Men resultatet er bekymrende.
Alle tre testlyde var markant sværere at lokalisere end lyden fra en bil med forbrændingsmotor.
Især én af de testede lyde klarede sig dårligt. Her kunne de fleste testpersoner hverken bestemme retningen på lyden eller antallet af køretøjer, når flere biler var i nærheden.
Svært at lokalisere bilens position
Problemet ligger i de nuværende lovkrav. Leon Müller er ph.d.-studerende ved Chalmers og en af forskerne bag undersøgelsen.
– Kravene til bilproducenter handler om detektion, altså opdagelighed, ikke om at kunne lokalisere, hvor lyden kommer fra, eller hvor mange køretøjer der er involveret, siger Leon Müller.
Det skaber usikre situationer i den virkelige verden. Tænk på en travl parkeringsplads ved et supermarked, hvor flere elbiler manøvrerer rundt samtidig.
Her kan de overlappende advarselslyde skabe et forvirrende lydbillede. Det gør det næsten umuligt at afgøre, hvor mange biler der er, og hvilken retning de bevæger sig i.
Test af advarselssignaler foregår ofte i støjfrit miljø. Men den virkelige verden er fuld af baggrundsstøj fra andre biler, mennesker og byens liv.
Jagten på den rigtige balance i lyden
Wolfgang Kropp, der er professor i akustik, har også deltaget i undersøgelsen. Han påpeger netop problemet med baggrundsstøj.
– Advarselssignaler testes ofte uden forstyrrende baggrundsstøj, men i et reelt trafikmiljø er der normalt mange forskellige typer støj, siger Wolfgang Kropp.
Forskerholdet arbejder nu videre med at udvikle en ny type lyd. Målet er at skabe et signal, som er let for fodgængere at opdage og lokalisere præcist.
Samtidig må lyden ikke blive en ny kilde til støjforurening i byerne.
– Som akustikere bifalder vi naturligvis, at elbiler er betydeligt mere støjsvage end forbrændingsmotorer, men det er vigtigt at finde en balance, afslutter Leon Müller.
Mens forskerne arbejder på at forbedre sikkerheden, fortsætter udviklingen af elbiler med hastige skridt.
Det bare ikke nødvendigvis noget, der får de europæiske bilkøbere til at bide på krogen. Den seneste opgørelse fra de europæiske bilmærkers sammenslutning,ACEA, viser, at bare 1,8 procent af hele den europæiske vognpark af personbiler udelukkende kører på strøm. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]