En ny hollandsk undersøgelse peger på plug-in hybrider som store syndere hvad angår partikeludledning. Årsagen skal findes i bilernes vægt, slid på bremser og dæk.
Nye tal fra Holland giver et på mange måder uventet billede af partikelforurening. Plug-in hybrider udleder flere partikler per kilometer end dieselbiler.
Det er en konklusion, der vækker opsigt i bilernes verden.
Undersøgelsen viser 0,027 gram partikler per kilometer for plug-in hybrider. Til sammenligning udleder dieselbiler 0,025 gram partikler per kilometer.
Det er en forskel på otte procent.
Den primære årsag til den højere udledning fra plug-in hybrider er bilernes vægt. Den højere vægt medfører øget slid på dæk. Den fører også til mere brug af bremserne. Det frigiver flere partikler fra både dæk og bremseklodser.
Tallene kommer fra det hollandske statistiske kontor, CBS. De har målt partikeludledningen fra forskellige biltyper i Holland. Resultaterne er en del af en større opgørelse over forureningen fra trafikken.
Over de seneste ti år er den samlede partikeludledning fra biler i Holland dog faldet. Faldet er på 16,3 procent ifølge CBS’ tal.
Partikeludledning fra el- og benzinbiler
Elbiler udleder færrest partikler ifølge målingerne. De ligger på 0,017 gram per kilometer. Det er det laveste niveau blandt de målte biltyper.
Benzinbiler følger lige efter elbilerne. De udleder 0,018 gram partikler per kilometer. Det er kun en smule mere end elbilerne ifølge den hollandske rapport.
Elbilernes vægt spiller også en rolle for deres partikeludledning. Den hollandske undersøgelse peger på, at de udleder næsten lige så mange skadelige partikler som benzinbiler.
Forskere ved University of Southampton har tidligere advaret om netop det. Den høje vægt på elbiler kan føre til øget partikeludledning fra dæk og bremser.
Personbiler er den største kilde til partikeludledning i vejtrafikken. De står for 57,8 procent af den samlede udledning i Holland.
Helhedsbilledet: mere end blot partikler
Det er vigtigt at huske på det samlede billede af bilers miljøpåvirkning. Udstødningsgasser fra diesel- og benzinmotorer indeholder mere end bare partikler.
De udleder også andre skadelige stoffer. Det gælder for eksempel kvælstofoxider (NOx) og kuldioxid (CO2). Partikeludledning er kun én del af bilers miljøpåvirkning.
Den samlede miljøbelastning kan derfor stadig være større for diesel- og benzinbiler. Det gælder, når man ser på kørslen alene, sammenlignet med plug-in hybrider og elbiler.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]