Undersøgelse: Her er for lav fart farligt


Politikerne vil have flere fotovogne på vejene og flere stærekasser sat op. Men anden dansker har oplevet farlige situationer, som følge af for lav fart. Det viser en ny undersøgelse.

Det vrimler med vanvidsbilister, lige om lidt kommer der flere fotovogne på de danske veje og politikere på Christiansborg vil have flere hundrede stationære fotofælder – de såkaldte stærekasser – sat op.

Men i diskussionen glemmer mange danskere, at lavere hastighed ikke nødvendigvis er det samme som højere trafiksikkerhed. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige. Her svarer mere end halvdelen af danskerne nemlig, at de har oplevet farlige situationer i trafikken, fordi andre trafikanter kørte langsommere, end den tilladte fartgrænse.

– Helt generelt er det afgørende, at vi i trafikken kan stole på, hvordan vores medtrafikanter agerer. Det gælder færdselsreglerne og det gælder også farten, men ikke kun når den er for høj.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




– Hvis man eksempelvis kører på motorvejen med for lav fart sammenlignet med de andre bilister, gør man det eksempelvis sværere at afstandsbedømme, og det kan skabe farlige situationer ved til- og frakørslersamper og pludselige overhalinger, siger skadedirektør Henrik Sangild.

Her danskerne uenige
Selvom danskerne oftest får at vide, at de skal sænke farten, så er der ikke helt enighed i befolkningen om, hvad der egentlig er farligst.

Undersøgelsen fra Kantar Gallup viser, at 41 % mener, at bilister, der kører hurtigere end fartgrænsen er farligst, mens 43 % giver udtryk for, at det er lige farligt at køre både for hurtigt og for langsomt på de danske veje.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




– Der er ingen tvivl om, at høj fart er klart mere repræsenteret i ulykkesstatistikkerne for den danske trafik, men jeg synes, det er positivt, at en så stor del af danskerne anerkender den lave fart som værende lige så farligt.

– Det betyder, at der er opmærksomhed på, at vi skal agere så forudsigeligt som muligt i trafikken, så vi kan bevare en sikker trafik for alle, siger direktøren.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er høj fart en medvirkende faktor i fire ud af ti dødsulykker i den danske trafik.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk